M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Vi skal gjøre ferje- og hurtigbåtbransjen enda mer bærekraftig

Norled er i havn med vårt første bærekraftsprogram og bærekraftrapport for 2021.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Vi skal gjøre ferje- og hurtigbåtbransjen enda mer bærekraftig

Vi skal gjøre ferje- og hurtigbåtbransjen enda mer bærekraftig
Norled er i havn med vårt første bærekraftsprogram og bærekraftrapport for 2021.

Vi har lenge jobbet med å gjøre våre fartøy mer miljøvennlige. Nå har vi også på plass et bærekraftsprogram som tydelig viser hvordan vi kan bli bedre. Vår først bærekraftsrapport er også klar.

– Vi har mål om å redusere CO2-utslippene våre med 67% innen 2030 gjennom å øke andelen lav- og nullutslippsfartøy i flåten fra 4 % i 2019 til 65 % innen 2030. Dette skal vi klare ved å samarbeide med strategiske partnere innen fremdriftssystemer, automasjon og energibærere. Vi vil også jobbe for å få flere kvinner til bransjen, hvor målet er 50% andel i landorganisasjon og 30% totalt i organisasjon innen 2030. Innen 2040 har vi en ambisjon om å være et nullutslippsselskap, sier administrerende direktør Heidi Wolden.

Bærekraftsansvarlig Lars Inge Vågen og prosjektleder Hilde-Kristin Sæter har ledet arbeidet med å kartlegge prioriteringer og involvere ansatte, eiere og samarbeidspartnere for å komme frem til hvor Norled kan gjøre en forskjell og hvordan dette skal gjøre.

Slik skal vi nå målene

-Norled jobber allerede med å redusere utslipp og bane vei for miljøvennlig teknologi, men nå skal vi måle og jobbe systematisk, samtidig skal vi forberede oss og jobbe langsiktig innen andre områder. Et eksempel er å få flere kvinner inn i bransjen og selskapet – særlig på sjøen, sier prosjektleder for bærekraft Hilde-Kristin Sæter.

Bærekraftsrapporten finner du her: Bærekraftsrapport 2021

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...