M

Lukk

#

Back

Tilbake

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota AS og Seam AS har i dag signert en intensjonsavtale (LOI) om å samarbeide om videreutvikling og drift av et kontrollsenter for marine operasjoner og autonome operasjoner av skip.

Remota er et felles foretak etablert av DeepOcean, Solstad Offshore og Østensjø Group, som skal sette fart på bruken av fjernstyrte tjenester for å redusere driftskostnader og utslipp for maritim- og offshorenæringene.

SEAM er en ledende leverandør av nullutslippsløsninger til den maritime industrien.

Autonome operasjoner

De tre selskapene skal bygge videre på Remotas allerede etablerte kontrollsenter for fjernstyrte marine og halvautonome fartøysoperasjoner, og videreutvikle dette til å inkludere kontroll over helautonome operasjoner.

Gjennom et felles kontrollsentermiljø ønsker partene å dele erfaringer, samarbeide om teknologiske løsninger, fremme standardisering og utnytte tverrfunksjonelle synergier som kommer Norled og deres kunder samt Remota og SEAM til gode.

-Vi har mange fartøyer og kryssinger som vi ønsker å gjøre mer autonome for å øke sikkerheten og effektiviteten for våre passasjerer og vårt mannskap. I 2001 utførte vi vår første pilot for autokryssing og autodokking, og vi starter i år vår tredje pilot. Autonom navigasjon tar teknologien til neste nivå, og vi er glade for å gå sammen med SEAM og Remota for å gjøre det, sier Erlend Hovland, teknologidirektør i Norled.

Norled AS er en av Norges største ferge- og hurtigbåtrederier. Selskapet har over 70 fartøyer og driver ferge- og hurtigbåttjenester fra Oslofjorden til Troms fylke. Norled har investert betydelig i nye typer fartøy og miljøvennlig teknologi, som verdens første elektriske ferge i 2015 og verdens første fartøy som går på flytende hydrogen i 2023.

Fjernstyrte maritime operasjoner

-Vi har stor tro på kompetanseoverføring mellom ulike bransjer. Vi har lang erfaring fra fjernstyrte operasjoner fra offshore olje- og gassindustrien. Både teknologien og kompetansen kan overføres til drift av bil- og passasjerferger, men vi trenger en innovativ operatør som Norled for å legge til rette for denne utviklingen. Fordelen er betydelige kostnadsbesparelser og mindre miljøavtrykk fra fartøysdrift, sier Sveinung Soma, administrerende direktør i Remota.

Remota eier og driver avanserte landbaserte Remote Operations Centers (ROC-er), som er nøkkelen til å oppnå enorme utslippsreduksjoner og kostnadsbesparelser for maritim- og offshoreindustriene. I dag driver ROC-ene fjernstyrte operasjoner for undervannsroboter (ROV-er) og ubemannede fartøy (USV-er) for olje- og gassindustrien. Remotas mål har imidlertid alltid vært å utvide tjenestetilbudet til andre bransjer, inkludert å tilby fjernstyrte operasjoner og halvautonome maritime tjenester til eksisterende fartøy. Samarbeidet med Norled og SEAM vil bidra til å fremskynde denne utviklingen.

Nullutslippsløsninger

I tillegg til avansert automatisering, leverer SEAM komplette nullutslippsprodukter til en betydelig del av det norske ferjemarkedet.

Forskning og utvikling, samt flere prosjekter knyttet til hydrogen, ammoniakk og andre hybridløsninger for grønnere maritime løsninger, har gjort SEAM ledende innenfor kraftstyring for nye teknologier.

SEAM har lagt ned et stort antall timer og ressurser for å digitalisere og utvikle plattformer med formål om å bli en åpen integrator for bransjen. Som en kraft- og automatiseringsintegrator er det naturlig for SEAM å levere autonome systemer som en del av pakken, og det er viktig å være en del av et fellesskap som trekker i samme retning. SEAMs rolle innenfor dette samarbeidet er å være systemintegrator og teknologileverandør.

– Dette er et veldig spennende og innovativt utviklingsprosjekt, som vil muliggjøre et mulig generasjonsskifte for fartøysdrift. Vi er utrolig stolte over å ta del i dette spennende samarbeidet med Remota og Norled, sier administrerende direktør i SEAM, Gunvald Mortvedt..

Intensjonsavtalen mellom de tre partene ble signert i dag på Nor-Shipping 2023 bransjearrangement på Lillestrøm utenfor Oslo.

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...
Norled og Brim Explorer samarbeider om nytt hybridfartøy til Bodø

Norled og Brim Explorer samarbeider om nytt hybridfartøy til Bodø

Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS «Bre». Hurtigbåten skal...