En innovativ kontrakt med visjoner for fremtiden
Da Statens vegvesen utlyste kontrakten for ferjesambandet Lavik–Oppedal kom den med et unikt krav: én av ferjene i sambandet, B-ruten, skulle inkludere et innovativt miljøtiltak. Norled, en av Norges ledende ferjeoperatører, tok utfordringen og tenkte nytt. Ideen om en helelektrisk ferje ble født.
Denne banebrytende ambisjonen førte til byggingen av MF Ampere – en verdensnyhet og en pioner i utslippsfri skipsfart. Statens vegvesens krav til innovasjon og miljøhensyn satte standarden for fremtidens ferjedrift og inspirerte til videre elektrifisering av norsk transportsektor.
Banebrytende teknologi og nullutslipp
MF Ampere ble bygget i 2014 av Fjellstrand verft i Omastrand i Vestland fylke som verdens første helelektriske bilferje. Ferjen er 80,8 meter lang og 20,8 meter bred og har plass til 120 personbiler og 350 passasjerer. Ferjen er et resultat av Norleds seier i et anbud for drift av ferjesambandet Lavik–Oppedal, som årlig frakter cirka én million biler.
Siden oppstarten har MF Ampere gjennomført over 100 000 seilinger – tilsvarende nesten 17 ganger rundt ekvator. Den har spart cirka 1 000 000 liter diesel per år og forhindret utslipp av over 570 tonn CO₂ årlig, i tillegg til fullstendig nullutslipp av drivhusgasser som metan og NOx.
– Erfaringen fra MF Ampere viser at det lønner seg å investere i elektrisk ferjedrift, både for miljøet og samfunnet ved at det skapes nye arbeidsplasser i maritim næring og for elektrisk drift på sikt er billigere enn dieseldrift, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.
Fra én ferje til en flåte av elektriske skip
Da MF Ampere startet opp, var den alene om å være helelektrisk. I dag har Norge en flåte på hele 68 elektriske ferjer fordelt på 65 samband. Disse ferjene representerer en betydelig andel av den norske ferjeflåten og understreker Norges posisjon som et foregangsland for grønn skipsfart.
Denne overgangen har gitt enorme miljøfordeler. Til sammen har elektriske ferjer bidratt til å redusere Norges årlige CO₂-utslipp med betraktelig. Dette er et konkret eksempel på hvordan elektrifisering bidrar til å nå både nasjonale og globale klimamål.
– For Norled sin del markerer Ampere starten på miljøvennlig drift. Fra å ha Ampere som utgjorde 4 prosent av flåten vår på nullutslipp har vi i dag nærmere 50 prosent av flåten vår på lav om nullutslipp. Og vi skal jobbe videre med å få flere fartøy over på lav- og nullutslipp, sier Heidi Wolden.
Innovasjon i skipsfarten
Batteriteknologien og de elektriske systemene om bord i MF Ampere ble levert av Siemens, som også utviklet en løsning for å håndtere de høye kraftbehovene. For å muliggjøre lading i Lavik og Oppedal, hvor strømnettet hadde begrenset kapasitet, ble det installert batteribuffere på begge ferjekaiene. En enkelt overfart krever bare 150–200 kWh, noe som illustrerer hvor effektiv batteridriften er sammenlignet med konvensjonelle løsninger.
Fra verdenssensasjon til global inspirasjon
Erfaringene fra MF Ampere har inspirert både Norge og resten av verden til å satse på elektriske ferjeløsninger. I tillegg til de elektriske ferjene allerede i drift i Norge, er flere titalls nye under bygging. De følger i kjølvannet fra MF Ampere, som har vist at elektrifisering reduserer både driftskostnader og klimautslipp.
En grønnere framtid for skipsfarten
Norge har satt et mål om at alle norske ferjesamband skal være utslippsfrie innen 2030 og alle anbud som nå kommer ut skal være utslippsfrie. Utfordringen nå, er om fylkene får midler til å fortsette denne viktige omstillingen.
Fakta om MF Ampere:
Rederi og eier: Norled
Bygget: 2014 av Fjellstrand verft, Omastrand i Vestland.
Driftstart: 16. februar 2015.
Lengde og bredde: 80,8 meter lang, 20,8 meter bred.
Kapasitet: 120 personbiler og 350 passasjerer.
Drift: Helelektrisk med batterier
Miljøgevinst: Sparte nærmere million liter drivstoff og 570 tonn CO₂ årlig.