Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.
MS Mjølner er bygget spesielt for dette sambandet. Det nye fartøyet har plass til 140 passasjerer, en luftig og moderne salong og selvbetjent kiosk. Fartøyet er 28,2 meter langt, 9 meter bredt, og vil gå med samme hastighet som dagens fartøy.
I innkjøringsfasen vil hurtigbåten benytte dieselmotorer for fremdrift, men på sikt skal MS Mjølner gå elektrisk når den nye batteribytteroboten er på plass i Trondheim senere i år. Dette vil gi en rolig og behagelig reiseopplevelse.
MS Mjølner er det første av fire nye hurtigbåter som vil seile elektrisk i Trondheimsfjorden. De fire fartøyene sørger for å redusere CO2-utslippene med minst 50 prosent i forhold til de tidligere hurtigbåtene.
-Det er gledelig å få MS Mjølner på plass i Trondheim. Det er en flott og solid båt som vil tåle vær og vind i farvannet godt, bekrefter hurtigbåtsjef i Norled, Bjørn Egil Søndenå
Skipsfører Joakim Alexander Eide som har fulgt med fartøyet på byggetilsyn er enig.
-Vi får en veldig god båt. Det er en vesentlig oppgradering fra dagens fartøy både for mannskap og passasjerer. Vi vil nok merke betydelig bedre sjøegenskaper, mindre støy, god tilrettelegging i henhold universell utforming og ikke minst en moderne og fin arbeidsplass for mannskapet. Vi gleder oss til å ta i bruk MS Mjølner på sambandet når alt er klart.
MS Mjølner er bygget at Oma Baatbyggeri på Stord. Katamaranen er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100 % resirkulerbart. Det sterke, men lette konstruksjonsmaterialet er optimalt når en bygger hurtigbåter.
I løpet av de kommende ukene vil det utføres testseilinger mellom Trondheim og Vanvikan før fartøyet går inn i ordinær rute.