fbpx
M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim. MS Mjølner er bygget spesielt for dette sambandet. Det nye fartøyet har plass til 140 passasjerer, en luftig og moderne salong og selvbetjent kiosk. Fartøyet er 28,2 meter langt, 9 meter bredt, og vil gå med samme […]

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

default

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim. MS Mjølner er bygget spesielt for dette sambandet. Det nye fartøyet har plass til 140 passasjerer, en luftig og moderne salong og selvbetjent kiosk. Fartøyet er 28,2 meter langt, 9 meter bredt, og vil gå med samme […]

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

MS Mjølner er bygget spesielt for dette sambandet. Det nye fartøyet har plass til 140 passasjerer, en luftig og moderne salong og selvbetjent kiosk. Fartøyet er 28,2 meter langt, 9 meter bredt, og vil gå med samme hastighet som dagens fartøy.

I innkjøringsfasen vil hurtigbåten benytte dieselmotorer for fremdrift, men på sikt skal MS Mjølner gå elektrisk når den nye batteribytteroboten er på plass i Trondheim senere i år. Dette vil gi en rolig og behagelig reiseopplevelse.

MS Mjølner er det første av fire nye hurtigbåter som vil seile elektrisk i Trondheimsfjorden. De fire fartøyene sørger for å redusere CO2-utslippene med minst 50 prosent i forhold til de tidligere hurtigbåtene.

-Det er gledelig å få MS Mjølner på plass i Trondheim. Det er en flott og solid båt som vil tåle vær og vind i farvannet godt, bekrefter hurtigbåtsjef i Norled, Bjørn Egil Søndenå

Skipsfører Joakim Alexander Eide som har fulgt med fartøyet på byggetilsyn er enig.

-Vi får en veldig god båt. Det er en vesentlig oppgradering fra dagens fartøy både for mannskap og passasjerer. Vi vil nok merke betydelig bedre sjøegenskaper, mindre støy, god tilrettelegging i henhold universell utforming og ikke minst en moderne og fin arbeidsplass for mannskapet. Vi gleder oss til å ta i bruk MS Mjølner på sambandet når alt er klart.

MS Mjølner er bygget at Oma Baatbyggeri på Stord. Katamaranen er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100 % resirkulerbart. Det sterke, men lette konstruksjonsmaterialet er optimalt når en bygger hurtigbåter.

I løpet av de kommende ukene vil det utføres testseilinger mellom Trondheim og Vanvikan før fartøyet går inn i ordinær rute.

Flere nyheter

More news

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste...

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant «Partner of the Year 2024» prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på...

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging....

Ny priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

MS “Frey”

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her: Norled – bilbooking Du kan bestille plass fire uker frem...

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...