M

Lukk

#

Back

Tilbake

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

View from Lovund hills to the Helgeland archipelago in the Norwegian sea on sunny summer afternoon. Silhouette of Træna island on the background

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.

-Innbyggerne og næringslivet i Nordland er avhengige av gode transportmuligheter og vi gleder oss til å få de nye ferjene i drift. Vi ser frem til samarbeidet med Norled om å få på plass nye og miljøvennlige ferjer, sier fylkesråd for samferdsel, Marianne Dobak Kvensjø.

De nye ferjene er designet spesielt for sambandet og for å gi passasjerene og mannskapet en god reiseopplevelse når de seiler tilnærmet lydløst over havet

-Vi gleder oss til videre samarbeid med Nordland fylkeskommune. Og setter stor pris på at de fremmet utslippsfrie løsninger i sitt anbud. Norled har lang og god erfaring med elektriske ferjer og vi gleder oss til å seile elektrisk også i Nordland, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Tre elektriske søsterskip

De tre nybyggene som skal inn på sambandet vil alle ha kapasitet til 60 personbiler og 250 passasjerer inkludert mannskap. Drette sikrer god kapasitet på sambandene.

Batterikapasiteten for hver av fergene er omtrent 8000kWh, og blir dermed de fergene med størst batterikapasitet i Norge. 

-Norled har en ambisiøs bærekraftstrategi med klart mål om å redusere utslipp i vår ferje- og hurtigbåtflåte frem mot 2040. Dette innebærer at vi satser på lav- og nullutslippsfartøy. Stokkvågen-Lovund-Træna anbudet var derfor et anbud vi er svært glade for å vinne, forklarer Heidi Wolden

Havyard skal bygge ferjene

Norled har inngått en intensjonsavtale med verftet Havyard for byggingen av tre av batteriferjene og har også en opsjon på et fjerde fartøy. LMG Marine har designet båtene som blir identiske.

– Det er veldig stas å få kunne meddele en slik nyhet til våre ansatte nå rett før jul. Avtalen gir oss en glimrende start for vår satsing på nybygg. I tillegg vil det gi oss en langsiktighet som er svært viktig. Vi setter stor pris på den prosessen vi har fått vært en del av sammen med både Norled og LMG, og gleder oss til samarbeidet, sier Silje Smådal, salgssjef i Havyard Leirvik.  

Flere nyheter

More news

MS “Frey”

Bestilling av plass til kjøretøy på fartøy i Florøbassenget

Norled overtar driften av hurtigbåtene i Florøbassenget fra 1. mai.Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt fra og med 1. mai, kan du ringe og...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...