M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går mellom Lavik og Oppedal. Fra venstre; Torill Tveit Sætre, Posten, Jonas Bernt Torsvik Johan Landsverk Jogeir Kårdal Katrine Meldahl og Joakim Madsen MF «Ampere» startet den elektriske ferjerevolusjonen som den første elektriske ferjen i verden. I […]

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

Frimerkelansering -Ampere
MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går mellom Lavik og Oppedal. Fra venstre; Torill Tveit Sætre, Posten, Jonas Bernt Torsvik Johan Landsverk Jogeir Kårdal Katrine Meldahl og Joakim Madsen MF «Ampere» startet den elektriske ferjerevolusjonen som den første elektriske ferjen i verden. I […]

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går mellom Lavik og Oppedal.

Fra venstre; Torill Tveit Sætre, Posten, Jonas Bernt Torsvik Johan Landsverk Jogeir Kårdal Katrine Meldahl og Joakim Madsen

MF «Ampere» startet den elektriske ferjerevolusjonen som den første elektriske ferjen i verden. I dag er de fleste ferjene som bygges i Norge elektriske. Samtidig ligger Norge fremdeles langt fremme med grønne løsninger for ferjedrift, og elektriske ferjer er ikke like vanlig i utlandet som i Norge, sier ferjesjef Katrine Meldahl.

MF «Ampere» Ferja ble bygd i 2014 av Fjellstrand verft i Omastrand i Vestland, som verdens første elektriske ferje. Ferjen driftes og eies av Norled og trafikkerer E 39 over Sognefjorden. Den er 80,8 meter lang og 20,8 meter bred. Ferjen tar 120 personbiler og 350 passasjerer. Siden 2015 har den seilt mer enn 88 000 ganger mellom Lavik og Oppedal, noe som tilsvarer nesten 13 ganger rundt ekvator.

Ferjer og hurtigbåter frakter daglig store mengder brev og pakker. Nå kan du sende posten med eget MF «Ampere» frimerke også!

Lavik–Oppedal Ferjesambandet
Lavik–Oppedal krysser Sognefjorden på Europavei 39. Turen tar 20 minutter og strekningen er 5,7 km. Dette var opprinnelig en sommerrute opprettet i 1955, da mellom Lavik og Instefjord. I 1964 ble sambandet en helårsrute og Oppedal kom inn som stopp. Året etter ble endestoppestedet flyttet til Brekke på sørsiden av Sognefjorden. Denne ruten ble trafikkert i 25 år. Direktesambandet Lavik–Oppedal ble opprettet i 1990.

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...
Norled og Brim Explorer samarbeider om nytt hybridfartøy til Bodø

Norled og Brim Explorer samarbeider om nytt hybridfartøy til Bodø

Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS «Bre». Hurtigbåten skal...