M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Hydrogenferjens utseende begynner å ta form

Nå er de siste skipsdesigntegningene av den kommende hydrogenferjen til Norled klare, og målet er å skape et nytt ikon for norsk maritim innovasjon.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Hydrogenferjens utseende begynner å ta form

Hydrogenferjens utseende begynner å ta form
Nå er de siste skipsdesigntegningene av den kommende hydrogenferjen til Norled klare, og målet er å skape et nytt ikon for norsk maritim innovasjon.

Det har gått knappe to måneder siden Norled signerte kontrakten med Statens Vegvesen for å bygge verdens første hydrogenferje som skal frakte biler og passasjerer på Hjelmelandsambandet. Sammen med skipsdesigner LMG Marin og partner Westcon Power & Automation and har Norled skapt et skipsdesign som forventes å bli verdenskjent.

  • Målet vårt er å skape et nytt ikon innen miljøvennlige ferjer som etterfølger elferjen «Ampere» sin ikoniske verdi, sier teknisk direktør i Norled Sigvald Breivik.
  • Når vi vet at denne ferjen vil endre historien med tanke på bruk av hydrogen i maritim næring så ønsker vi at designet skal gjenspeile det. Vi er derfor fornøyde med at det endelige designet uttrykker kraft, innovasjon og sikkerhet, sier Breivik videre.

Interessen for den nye norske ferjen har vært stor både i Norge og internasjonalt, men ikke minst blant utenlandske medier innen både maritime miljøer og andre miljøer som arbeider for mer bærekraftig skipsfart.

  • Hydrogen er et bærekraftig produkt som er 100% miljøvennlig.  Dette blir første fartøy i verden som skal seile på flytende hydrogen så vi har hatt et ønske om å sprenge grenser. Dette gjenspeiles i designet, sier Torbjørn Bringedal som er daglig leder i LMG Marin og skipsdesigner for ferjen.
  • Vi har lagt vekt på at utrykket på denne ferjen skal være rent, grensesprengende tydelig, tidløst, og samtidig ha et moderne uttrykk, fortsetter han. 

Hydrogenferjen skal være tilpasset universell utforming med brede og terskelfrie adkomstveier uten bruk av heis. I tillegg har skipsdesignet tatt høyde for at ferjen får rene kjørebaner for enkel logistikk av kjøretøy, store fellesområder for passasjerer med store vinduer som skal gi mye naturlig lys i salongen, og en godt synlig hydrogeninstallasjon.

  • Plasseringen av hydrogeninstallasjonen på taket er ikke tilfeldig. Vi har vurdert ulike tekniske løsninger, men har kommet frem til at å plassere hydrogentanken høyt oppe var det beste alternativet, både av sikkerhetsmessige og praktiske hensyn, forteller Breivik. Han legger til at også med tanke på bunkring av i overkant tre tonn flytende hydrogen hver tredje uke, var konstruksjonen på taket fordelaktig, og vi samarbeider også tett med norske sjøfartsmyndigheter og DNV GL om håndteringen av det flytende hydrogenet.

Hydrogenferjen skal gå i rute på Hjelmelandsambandet i Rogaland fra april 2021, og frem til da er det fortsatt en rekke milepæler i prosjektet som skal besluttes, herunder valg av verftet som skal bygge fartøyet.

  • Vi er selvsagt glade for at interessen for å kunne delta i byggingen av dette nye ikonet har vært meget stor, og vi er i dialog med flere anerkjente verft i både Norge og utlandet. Dette er ett av de største innovasjonsprosjektene som Norled har hatt, og vi gjør grundige vurderinger. Ambisjonen vår er å kunne meddele hvilket verft som får bygge hydrogenferjen før påsken starter, sier Breivik.

Å bygge verdens første hydrogenferje krever kompetanse fra ulike miljøer, og i tillegg til å samarbeide med LMG Marin og Westcon Power & Automation er også Protech, Ballard Power Systems og Linde Engineering sentrale bidragsytere og leverandører til prosjektet.

For mer informasjon kontakt:

Norled: Teknisk direktør Sigvald Breivik på mobil:  990 26 237

LMG marin: Daglig leder Torbjørn Bringedal på mobil: 913 09 225

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...