Kontrakten for hurtigbåtrutene mellom Bodø og Væran, samt Bodø og Gildeskål har en varighet på ti år, med oppstart i januar 2024. Det ligger også en opsjon på å drifte ruten mellom Bodø og Myken i sommermånedene.
-Vi er svært glad for at Norled ga oss et offensivt, grønt alternativ, sier fylkesråd Monika Sande, som sier at miljøfaktoren vektet tungt ved valg av operatør.
70 prosent elektrisk
– Vi gleder oss til å ønske reisende velkommen på våre nye, elektriske fartøy i 2024. Norled vil drifte to hovedfartøy og et reservefartøy. Fartøyene vil gå på 70 prosent elektrisk drift. Det er svært gledelig at Nordland fylkeskommune har vektlagt miljøaspektet i kontrakten, slik at sambandene nå elektrifiseres, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.
Spennende framtid
Fylkesråd Sande tror det nye tilbudet vil gi passasjerene helt nye reiseopplevelser.
– Med elektrisk drift vil du få en enda mer behagelig opplevelse. Men ikke minst er det viktig å påpeke at dette starten på en elektrifisering av mer hurtiggående fartøy. Vi har en spennende tid i vente, understreker Sande.
Stabilt og godt tilbud
Fartøyene vil være romslige, moderne og ha god passasjerkomfort for å tilby de beste reiseopplevelsene. I tillegg skal fartøyene være universelt utformet og har plass til 130 passasjerer, samt bagasje, sykler og kajakker. Fartøyene vil også ha et eget rom for passasjerer som reiser med kjæledyr.
– Dette er vår første hurtigbåtrute i Nordland. Vi skal gi de reisende og de som bor på øyene et så stabilt og godt tilbud som mulig, avslutter administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.