M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Norled ønsker MS “Frey” velkommen i flåten

Norled har i dag fått overlevert det hybride batterielektriske fartøyet fra Oma Baatbyggeri på Stord. Fartøyet vil hovedsakelig gå på batteri når den kommer i rute i Sogn neste år.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Norled ønsker MS “Frey” velkommen i flåten

Norled ønsker MS “Frey” velkommen i flåten
Norled har i dag fått overlevert det hybride batterielektriske fartøyet fra Oma Baatbyggeri på Stord. Fartøyet vil hovedsakelig gå på batteri når den kommer i rute i Sogn neste år.

-Den er en flott båt som sammen med søsterfartøyene som skal bygges vil bidra til å redusere utslippene betraktelig. Vi har hatt et godt samarbeid med Oma Baatbyggeri og har fått levert fartøyet etter planen, sier teknisk direktør i Norled, Erlend Hovland.

MS «Frey» er en av tre nye lavutslippsfartøy som skal trafikkere i Florø-bassenget fra og med 1. mai 2024. Fartøyet har en moderne og universal utforming med stor salong og store vindusflater. MS «Frey» har plass til 72 passasjerer, samt 7 personbiler eller et vogntog. Det 30 meter lange fartøyet har også lasterom og kran.

Fartøyet er basert på Oma sitt kombikatamaran-konsept, men i motsetning til tidligere fartøy leveres MS «Frey» leveres med hybride batterielektrisk fremdriftsanlegg. Dette gjør at båten kan gå med nullutslipp av CO2 og 100 % elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere i Sogn. Vestland fylkeskommune og Skyss har gått i spissen når det gjelder miljøkrav til hurtigbåter, med mål om å både kutte klimagassutslipp og å stimulere til nyskaping.

Fartøyet er bygget i sjøvannsbestandig aluminium; et byggemateriale som er 100 % resirkulerbart. Det sterke men lette byggematerialet er gunstig ved bygging av hurtigbåter. Ettersom båtene er lette, er de utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting og lossing av tunge vogntog.

I mai vil søsterfartøyet til MS «Frey» leveres fra Oma Baatbyggeri til Norled. Også dette skal inn i rute i Sogn. Dette er to av tre fartøy som blir bygget til Sogn rutepakke 2 som Norled vant i 2021. Anbudet fra Skyss gjelder hurtigbåtdrift i Sogn og Fjordane fra 2024-2036.

Fakta:

MS «Frey»

Lengde: 30 meter

Kapasitet: 72 passasjerer. 7 personbiler eller 1 vogntog.

Fremdrift: hybrid: batterielektrisk eller dieselelektrisk

Servicefart: 22 knop

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...