Fra venstre; Torill Tveit Sætre, Posten, Jonas Bernt Torsvik Johan Landsverk Jogeir Kårdal Katrine Meldahl og Joakim Madsen
MF «Ampere» startet den elektriske ferjerevolusjonen som den første elektriske ferjen i verden. I dag er de fleste ferjene som bygges i Norge elektriske. Samtidig ligger Norge fremdeles langt fremme med grønne løsninger for ferjedrift, og elektriske ferjer er ikke like vanlig i utlandet som i Norge, sier ferjesjef Katrine Meldahl.
MF «Ampere» Ferja ble bygd i 2014 av Fjellstrand verft i Omastrand i Vestland, som verdens første elektriske ferje. Ferjen driftes og eies av Norled og trafikkerer E 39 over Sognefjorden. Den er 80,8 meter lang og 20,8 meter bred. Ferjen tar 120 personbiler og 350 passasjerer. Siden 2015 har den seilt mer enn 88 000 ganger mellom Lavik og Oppedal, noe som tilsvarer nesten 13 ganger rundt ekvator.
Ferjer og hurtigbåter frakter daglig store mengder brev og pakker. Nå kan du sende posten med eget MF «Ampere» frimerke også!

Lavik–Oppedal Ferjesambandet
Lavik–Oppedal krysser Sognefjorden på Europavei 39. Turen tar 20 minutter og strekningen er 5,7 km. Dette var opprinnelig en sommerrute opprettet i 1955, da mellom Lavik og Instefjord. I 1964 ble sambandet en helårsrute og Oppedal kom inn som stopp. Året etter ble endestoppestedet flyttet til Brekke på sørsiden av Sognefjorden. Denne ruten ble trafikkert i 25 år. Direktesambandet Lavik–Oppedal ble opprettet i 1990.