Som lærling har du verden for dine føtter

Overstyrmann Reidar Fredrik Frydenlund startet sin maritime karriere som matroslærling hos Norled. Nå er han styrmann og stortrives på jobb.

Overstyrmann Reidar Fredrik Frydenlund startet sin maritime karriere som matroslærling hos Norled. Nå er han styrmann og stortrives på jobb.

Frydenlund anbefaler flere til å velge maritim utdanning og er også maritime karriere ambassadør.

Selv tok han VG1 i teknologi og industrifag og VG2 i maritime fag før han kom til Norled som matroslærling.
 – For meg var veien som lærling den eneste rette. Det finnes to muligheter dit jeg er i dag, men som praktiker var lærling den rette veien for meg. Skip, skipsfart og sjø ble bare mer og mer interessant. Med interesse for samferdsel, store ting som flytter seg og muligheter for utvikling, falt valget fort på matrosfaget og senere dekksoffiserutdanning.

Frydenlund mener lærlinger har “verden for sine føtter”. 
 -Det blir hva man selv gjør det til. Og dermed kan det bli veldig bra! Når man er ferdig med lærlingetiden, vil man aldri slite med å få seg jobb. Det er skrikende behov for matroser og sjøfolk generelt. Spesielt i maskin! Om målet er å bli styrmann, gir lærlingetiden et godt grunnlag for det faglige på skolen.

Nå søker Norled nye lærlinger og Frydenlund har gode råd til de som vurderer å søke seg hit,
 -Vil du blir lærling i Norled, krever det at du er interessert i faget, viser initiativ og forstår oppgaven til Norled. Som ansatt på ferge, er man en del av den utrolig viktige infrastrukturen i Norge. Derfor må man komme tidsnok, være pålitelig og “by på seg selv”. Man må også stå opp når klokka ringer. Det aller viktigste er at man er på ballen og viser at man vil lære!

Styrmannen har allerede hatt en innholdsrik karriere og arbeidet på en rekke samband rundt omkring i Norge, noe han trives godt med.
 -Det beste med jobben er å kunne se hvordan vi er med på å “drive landet”. Uten ferger, stopper Norge opp. Som overstyrmann kjører jeg mye båt og det er like gøy hver gang! 

Vurderer du å bli lærling hos Norled?

Les mer her: Lærling

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.