PilotE tildeler ZeFF-konsortiet penger til stor utviklingskontrakt

Nå skal det utvikles nullutslipp hurtigbåter med lavere energiforbruk per passasjer transportert.

Om ZeFF skipskonseptet (Zero Emission Fast Ferry)

Hurtigbåtene står for 1 % av all forbrenning av petroleum i Norge. Basert på ledende norsk maritim kompetanse og teknologi skal bruk av fossilt drivstoff, på lik linje med norske ferjer, reduseres ned mot null utslipp i den kommende ti-års perioden. Industriaktørene bak ZeFF-konseptet har arbeidet med dette et års tid, og med en stor tildeling fra PilotE vil dette utviklingsarbeidet nå skyte fart.

Aktørene skal det neste året utvikle, forbedre, kvalitetssikre og få godkjent alle deler av denne nyutviklingen ila 2019, slik at fartøyene kan tilbys i markedet fra 2020 og fremover.

Skipskonseptet er basert på å ta i bruk foil-systemer som løfter skroget ut av vannet når det kommer opp i fart, samt at det utvikles et skreddersydd nullutslippssystem med bruk av batterier og/eller brenselceller om bord.

Den nye typen hurtigbåter som kommer til å operere på kysten vil ha følgende kjennetegn: 

–        Vil kunne seile mellom 25 og 45 knop

–        Vil ha foiler som løfter fartøyet ut av vannet som reduserer skrogmotstand

–        Vil seile uten CO2, NOX og SOX utslipp. Energien til fremdrift vil komme fra nettstrøm via batterier, eller fra strøm produsert av brenselsceller om bord som drives på hydrogen eller andre drivstoff.

–        Fartøyet vil ha ca. 30 % mindre energiforbruk enn dagens fartøy per passasjer-km

–        Vil kunne ha varierende størrelse og passasjerkapasitet til å kunne frakte fra 100 til 300 passasjerer

ZeFF konseptet er et kompromissløst design hvor en kombinerer eksisterende og ny teknologi for å oppnå en energieffektiv og kundevennlig nullutslippsløsning. Fremtidens hurtigbåter skal som et minimum kunne gå like fort og holde samme rutetabell som dagens løsning. I tillegg skal det tilbys bedre passasjerkomfort med redusert bevegelse og lavere støynivå.

–        ZeFF konseptet gjøres tilgjengelig i ren batteriversjon og som hydrogenversjon. Batteridrift er i utgangspunktet den rimeligste og mest energieffektive løsningen, og vil tilbys hvor rekkeviddekrav og terminaltid tillater dette. Hydrogen er rekkeviddeforlengeren som sikrer at ZeFF konseptet kan tilbys til samtlige hurtigbåtsamband i Norge basert på samme rutetabell eller bedre enn det dagens fartøy operer etter.

–        Prosjektet er satt sammen av aktører som innehar relevant og helhetlig kompetanse for utvikling av et nullutslipps hurtigbåtkonsept, og anerkjenner de utfordringer som må overkommes for å oppnå suksess. Teknologi for nullutslippsløsninger er i utgangspunktet mer vekt- og volumkrevende enn dagens fossile teknologi. Det vil derfor jobbes iherdig av samtlige prosjektdeltagere og for alle fartøyets systemer med vektreduserende tiltak. Men nullutslippsteknologi har også gunstige egenskaper som vil bli utnyttet i ZeFF konsept, som for eksempelvis momentant tilgjengelig kraft, mulighet for høy kortvarig overlast, optimal plassering av propulsor, lave temperaturer, lave støynivå osv.

Industriaktørene bak ZEFF-konseptet

Hyon AS           Hydrogen systemintegrator av tanker, brenselceller og elektrolysører.

LMG Marin AS Skipsdesigner, med spesialkompetanse på konseptutvikling, hurtigbåt, og integrasjon

av nullutslippssystemer om bord.

Servogear AS    Leverandør av propulsjonssystemer for hurtigbåter.

Norled AS         Rederi og operatør av hurtigbåter. Bygget verdens første el-ferge MF Ampere og har

mange tilsvarende el-ferger under bygging, og er nettopp tildelt kontrakten for

verdens første hydrogenferge.

Selfa Arctic AS   Leder konsortiet. I tillegg batterikonsept, foiler og strukturer i kompositt.

Norled ser frem til utviklingsarbeidet

«Vi har bygget verdens første elektriske ferge og er tildelt kontrakten for verdens første hydrogenferge. Som det ledende rederiet på hurtigbåter i Norge, og verdens femte største hurtigbåtoperatør, blir dette et nødvendig og viktig steg for oss å gå også innen hurtigbåtsektoren», sier Sigvald Brevik, teknisk direktør i Norled.

Om PilotE

Er et samarbeid mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. I denne omgang tildeles 110 millioner kroner til 6 prosjekter innenfor teknologiutvikling i maritim sektor.

For mer informasjon:

Teknisk direktør Sigvald Breivik, mobil 9902 6237 eller Viseadministrerende direktør Lars Jakob Engelsen, mobil 9579 6917.

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.