Oppstart ny hurtigbåtkontrakt

Totalt tre identiske fartøy – hver med en kapasitet på 296 personer, skal nå betjene et av Norges største hurtigbåtsamband. MS Fjordprinsen, MS Fjorddronningen og MS Fjordjarl skal årlig frakte over 200 000 reisende på linje 2, mellom Tromsø, Finnsnes, Brøstadbotn, Engenes og Harstad.

Torsdag 2. januar var den flunkende nye hurtigbåten MS Fjordprinsen på sitt første offisielle oppdrag for den nye fylkeskommunen.

Totalt tre identiske fartøy – hver med en kapasitet på 296 personer, skal nå betjene et av Norges største hurtigbåtsamband. MS Fjordprinsen, MS Fjorddronningen og MS Fjordjarl skal årlig frakte over 200 000 reisende på linje 2, mellom Tromsø, Finnsnes, Brøstadbotn, Engenes og Harstad.

En enkel og god reise
Kvalitet og komfort har vært et viktig kriterium i anbudskonkurransen, og de nye båtene har svært gode fasiliteter for de reisende.

  • En flott dag for de reisende og en stor dag for fylkeskommunen. Dette representerer en kvalitetsheving av reiseopplevelsen langs kysten, sier fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo (Sp) i Troms og Finnmark fylkeskommune.

Gode båter og godt mannskap
Det er det samme mannskapet som skal betjene de nye båtene, de kjenner ruten godt og vil gi en ekstra trygghet i overgangsperioden.

  • De nye båtene er en kjent båttype for oss, det er en veldig god båt, som vi har god erfaring med, forteller regionsjef i Norled Bjørn Egil Søndenå.

Ny operatør og nye båter
Norled er ny operatør for en samlet kontrakt for hurtigbåtlinjene 2, 3 og 4 (Linje 2: Tromsø-Finnsnes-Brøstadbotn-Engenes-Harstad, Linje 3: Tromsø-Skjervøy og Linje 4: Tromsø-Lysnes-Tennskjer-Vikran). Kontraktsperioden er satt til 10 år, med opsjon for fylkeskommunen til å forlenge kontrakten med inntil 5 år. Den samlede verdien på kontrakten er på 1,15 milliarder kroner, inkludert opsjon.

  • Med økt kapasitet og nye båter er det godt mulig at flere benytter tilbudet, forteller fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo (Sp), som også kan fortelle at rutetabellen er den samme som før.

Kontaktinformasjon:
Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesordfører, Troms og finnmark fylkeskommune: 901 02 556

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.