Ny katamaran på Hvaler sambandet

I 2024 kommer en splitter ny ferje i drift på Hvalersambandet. Norled vant anbudet om ferjedriften i Hvaler kommune tidligere i år og nå er det besluttet at Måløy verft vil levere det nye fartøyet som skal inn i rute.

Ny katamaran på Hvalersambandet

I 2024 kommer en splitter ny ferje i drift på Hvalersambandet. Norled vant anbudet om ferjedriften i Hvaler kommune tidligere i år og nå er det besluttet at Måløy verft vil levere det nye fartøyet som skal inn i rute.

— Vi gleder oss til å ønske reisende velkommen om bord. Norled ønsker å elektrifisere sambandet i tillegg til å benytte et fartøydesign som gir den mest miljøvennlige og energieffektive driften av fartøyet, sier administrerende direktør, Heidi Wolden.

Fartøyet er miljøvennlig og spesialtilpasset sambandet med kapasitet til passasjerer, biler, sykler og kajakker. Det er også universalutformet med en rampeløsning på dekk som sikrer at de med nedsatt funksjonsevne kan komme seg opp på soldekk på en enkel måte.

– Fergen er designet for å gi gode reiseopplevelser med lys og trivelig innredning med store vindusflater og universell utforming, forteller prosjektleder for den nye ferjen, Hilde-Kristin Sæter.

Norled sin kontrakt med Østfold kollektivtrafikk har en varighet på 13 år med opsjon på ytterligere 7 års drift. Sambandet er nytt for Norled og det er assisterende hurtigbåtsjef Jarle Myrbø som vil ha ansvar for driften når fartøyet er på plass.

Måløy Verft ser frem til å bygge det nye fartøyet for Hvalersambandet i tett samarbeid med Norled.

– Fartøyet er designet for fremtiden. Under selve konseptutviklingen har vi hatt et sterkt fokus på å utvikle et fartøy med sikte på det enkle uten å forringe det spenstige.
Samarbeidet med Norled gjennom anbudsprosessen har vært upåklagelig, sier Christian Carlson, administrerende direktør i Sea Technology AS som eier Måløy Verft.

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.