Norled skal levere hurtiggående fartøy til Fiskeridirektoratet

Norled har sikret seg en kontrakt med Fiskeridirektoratets Sjøfartstjeneste av en spesialdesignet hurtigbåt med hybrid fremdriftssystem som vil sørge for redusert miljøavtrykk. Hurtigbåten kan gå på batteri eller en kombinasjon av diesel og elektrisk drift.

Norled har sikret seg en kontrakt med Fiskeridirektoratets Sjøfartstjeneste av en spesialdesignet hurtigbåt med hybrid fremdriftssystem som vil sørge for redusert miljøavtrykk. Hurtigbåten kan gå på batteri eller en kombinasjon av diesel og elektrisk drift.

Fartøyet vil bli utrustet med et firemotorsdriftssystem med et rensesystem for eksos som tilfredsstiller de høyeste kravene til utslipp.

«Vi er utrolig glade for å vinne frem med vårt konsept som har fokus på miljø, kvalitet og pris. Dette er første gang Norled designer og driver fartøy for Fiskeridirektoratet, men fartøyet har paralleller til våre mange hurtigbåter som også har hybridløsninger,» sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.

Spesialfartøyet skal brukes til kontroll av fiske, rydding av tapt fiskeredskap og innsamling av kystnære data. Fartøyet leveres med et stort lastedekk med løftekraner og vil i tillegg ha et laboratorium om bord. Lengden på fartøyet er 39 meter og toppfart er ca. 33 knop. Spesialfartøyet skal bygges av Oma Baatbyggeri, men eies og driftes av Norled. Det vil være operativt hele året. Leveransedato vil være første kvartal 2022.

Kontrakten gjelder for 10 år inkludert opsjoner.

Pressekontakt:

Cathrine Gjertsen, kommunikasjonssjef, Norled
cathrine.gjertsen@norled.no / 99492537

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.