Norled skal bygge verdens første hydrogenferje

Norled ligger an til å vinne konkurransen om å bygge og operere hydrogenferjen som skal inn på Hjelmelandssambandet fra 2021. Statens Vegvesen har meddelt at Norled AS er innstilt som vinner og kontraktspartner for riksvegfergesambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland.

Norled ligger an til å vinne konkurransen om å bygge og operere hydrogenferjen som skal inn på Hjelmelandssambandet fra 2021.

Statens Vegvesen har meddelt at Norled AS er innstilt som vinner og kontraktspartner for riksvegfergesambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik i Rogaland.

Statens Vegvesen har, i likhet med da MF Ampere ble bygget, utformet anbudet som en utviklingskontrakt. På det kommende Hjelmelandsambandet skal minst 50 % av energien til framdrift være fra hydrogen. Den resterende energien skal komme fra elektrisitet med lading fra kai. I dag er det ingen sammenlignbare hydrogendrevne fartøy i drift.

  • Norled har vært første ute med mange viktige nyvinninger innenfor skipsfarten de seneste årene – som verdens første helt utslippsfrie ferje, verdens første hybridversjon, verdens første ferje med autodokking og induktive lading, og verdens første hybride hurtigbåter. Innovasjon er nærmest en del av vårt DNA, og vi gleder oss til å ta fatt på denne spennende utfordringen, sier Ingvald Løyning, styreleder i Norled og konsernsjef i DSD.

Kontraktsperioden går over 10 år og løper fra 15. april 2021 til 28. februar 2031.

  • Vi er glade og ydmyke over at vi ligger an til å få denne oppgaven, og vet hva dette kan bety for klimaet. Vi har en flott organisasjon som er veldig motivert for å ta fatt på dette viktige prosjektet, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen i Norled.

Karensperioden for tildeling er satt til 10 dager. Kontrakten vil signeres etter utløp av den.

For mer informasjon kontakt: Regionssjef for ferjer i Rogaland i Norled, Gaute Gangenes, på telefon 908 809 20.

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.