Norled ønsker MS “Frey” velkommen i flåten

Norled har i dag fått overlevert det hybride batterielektriske fartøyet fra Oma Baatbyggeri på Stord. Fartøyet vil hovedsakelig gå på batteri når den kommer i rute i Sogn neste år.

Norled har i dag fått overlevert det hybride batterielektriske fartøyet fra Oma Baatbyggeri på Stord. Fartøyet vil hovedsakelig gå på batteri når den kommer i rute i Sogn neste år.


-Den er en flott båt som sammen med søsterfartøyene som skal bygges vil bidra til å redusere utslippene betraktelig. Vi har hatt et godt samarbeid med Oma Baatbyggeri og har fått levert fartøyet etter planen, sier teknisk direktør i Norled, Erlend Hovland.

MS «Frey» er en av tre nye lavutslippsfartøy som skal trafikkere i Florø-bassenget fra og med 1. mai 2024. Fartøyet har en moderne og universal utforming med stor salong og store vindusflater. MS «Frey» har plass til 72 passasjerer, samt 7 personbiler eller et vogntog. Det 30 meter lange fartøyet har også lasterom og kran.

Fartøyet er basert på Oma sitt kombikatamaran-konsept, men i motsetning til tidligere fartøy leveres MS «Frey» leveres med hybride batterielektrisk fremdriftsanlegg. Dette gjør at båten kan gå med nullutslipp av CO2 og 100 % elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere i Sogn. Vestland fylkeskommune og Skyss har gått i spissen når det gjelder miljøkrav til hurtigbåter, med mål om å både kutte klimagassutslipp og å stimulere til nyskaping.

Fartøyet er bygget i sjøvannsbestandig aluminium; et byggemateriale som er 100 % resirkulerbart. Det sterke men lette byggematerialet er gunstig ved bygging av hurtigbåter. Ettersom båtene er lette, er de utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting og lossing av tunge vogntog.

I mai vil søsterfartøyet til MS «Frey» leveres fra Oma Baatbyggeri til Norled. Også dette skal inn i rute i Sogn. Dette er to av tre fartøy som blir bygget til Sogn rutepakke 2 som Norled vant i 2021. Anbudet fra Skyss gjelder hurtigbåtdrift i Sogn og Fjordane fra 2024-2036.

Fakta:

MS «Frey»

Lengde: 30 meter

Kapasitet: 72 passasjerer. 7 personbiler eller 1 vogntog.

Fremdrift: hybrid: batterielektrisk eller dieselelektrisk

Servicefart: 22 knop

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.