Norled er innstilt som vinner at lokale hurtigbåtstjenester i Sogn og Fjordane

Skyss tildelte i dag Norled AS kontrakt for drift av lokale hurtigbåter i Kinn, Bremanger, Stad, Vik, Høyanger, Sogndal og Lærdal kommuner fra 2024 til 2036.

Kontrakten inneholder også en opsjon for forlengelse på to år. Hurtigbåtkontrakten har tydelige krav knyttet til et CO2 kutt på minimum 52 prosent. Norled ønsker å introdusere en helt ny ladeteknologi som muliggjør store utslippskutt på disse sambandene.

«Dette er fantastiske nyheter for Norled. Vi gleder oss til fortsatt samarbeid med Skyss om å levere gode og bærekraftige reiseopplevelser i Sogn og Fjordane,» sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Norled har en lang tradisjon knyttet til satsing på ny teknologi og bærekraftige løsninger. I 2015 introduserte selskapet verdens første elektriske ferje, og vi introduserer nå verdens første ferje på flytende hydrogen. Begge løsningene reduserer CO2-utslippene betraktelig.

«Vi er utrolig glade for at Skyss og Sogn og Fjordane fylkeskommune satser så sterkt på miljøvennlige hurtigbåter. Dette kan være starten på elektrifiseringen av den norske hurtigbåtflåten,» sier Heidi Wolden.

I kontrakten ligger det en opsjon for Sogn og Fjordane fylkeskommune å fortsatt velge fossilt drivstoff i opptil seks av de første årene. Saken blir behandlet i fylkesutvalget i november.

«Norled håper og tror valget faller på den mest miljøvennlige løsningen. Sammen med en rekke samarbeidspartnere har Norled utviklet et helt nytt batterikonsept for hurtigbåter som vil muliggjøre rask og effektiv ladning av hurtigbåter. Vi tror dette vil revolusjonere muligheten for drive effektiv elektrisk drift av hurtigbåter,» sier Wolden.

Driftsoppstartenpå kontrakten er senest 1. mai 2024, men mulighet for oppstart frå og med 1. november 2023. Norled vil jobbe tett med Florø Skyssbåt om driften.

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.