Nå har den elektriske ferjen MF «Ampere» gått 6 x ekvator

Verdens første elektriske bilferje MF «Ampere» har nå gått en distanse tilsvarende seks ganger rundt ekvator siden oppstarten i 2015. – En milepæl for norsk innovasjon, men også en gledelig markering av at vi har spart miljøet for et forbruk på cirka 3 millioner liter diesel, sier konsernsjef i Norled og eier av MF «Ampere», Ingvald Løyning.

Pressemelding:  Norsk maritim milepæl: 

Batteriferjen MF «Ampere» går til daglig i rute mellom Lavik og Oppdal på Sognefjorden.  

  • Da vi bygget og sjøsatte «Ampere» var Norled, sammen med verftet Fjellstrand i Hardanger, unike i sitt slag og «Ampere» en verdenssensasjon. Å lykkes med et grønt ferjealternativ har gitt positive ringvirkninger, og vi er både glade og stolte over å se at utviklingen og bruken av batteriferjer er blitt svært sentrale i den politiske styringen og debatten om det grønne skiftet, sier Løyning. 

MF «Ampere» er en helelektrisk ferje. Hadde derimot ferjen gått på diesel ville den på samme strekning brukt om lag 3 millioner liter diesel, som ville medført et utslipp tilsvarende nær 8.100 tonn CO2.

Fjellstrand i Hardanger bygde verdens første batteribilferge med konvensjonell fremdrift, MF «Ampere». Det er nå flere titalls elektrisk ferger i bestilling. Erfaringene med «Ampere» viser at drivstoffkostnadene med en elektrisk ferge er betydelig lavere enn ved en konvensjonell ferje.

  • Dette beviser at det lønner seg å investere i grønn teknologi – både for miljøet og for lommeboken. Selvsagt er det noen startkostnader som må tas høyde for, men over tid ser vi at grønn teknologi er god forretningsdrift, sier Løyning. 

Han berømmer Statens Vegvesen for at de i sin tid utlyste en anbudskonkurranse som tok til orde for å lokke frem innovasjon og en utviklingsferje. 

  • Resultatet ble «Ampere» som etter vårt syn ble det norske miljøutstillingsvinduet for innovativ ferjedesign som Statens Vegvesen ønsket, sier Løyning. 

God regularitet 
«Ampere» har 34 daglige avganger på hverdager og har en kapasitet på opptil 120 biler og 350 passasjerer om bord. 

  • I og med at «Ampere» var første grønne ferje ut, har vi selvsagt opplevd noen barnesykdommer. Derfor er det nå svært gledelig at regulariteten så langt i 2018 har ligget på høye 98,7 %, der avvikene skyldes en kombinasjon av både vær og vind samt noen tekniske utfordringer, sier Løyning. 

Enorm internasjonal interesse
MF «Ampere» fått betydelig omtale og blitt lagt merke til også langt utenfor Norges grenser. 

  • Dette tror vi er starten på historien hvor det grønne skiftet vil gi en renessanse for den norske maritime sektoren. Dersom næringen bruker dette teknologiske fortrinnet og utstillingsvinduet rett tror vi at dette kan bidra til at norske verft lykkes med omstillingen etter oljealderen, sier Løyning.

Han legger samtidig til at den største utfordringen for norske beslutningsmyndigheter, er at iveren etter å omstille til miljøvennlige løsninger blir så stor, at alle investeringsmidlene kanaliseres inn i en og samme teknologiske løsning.

  • Den teknologiske utviklingen går svært fort, og vår bekymring er først og fremst at myndighetene som setter krav til rederiene, går for løsninger der alle midlene blir låst til 2018-teknologi. Da risikerer vi at næringen er utdatert i løpet av noen få år. 
  • Vår erfaring med «Ampere» viser også at det er ekstremt viktig at myndighetene har samarbeidsvilje, god innsikt og forståelse for de utfordringene en elektrifisering betyr for energitilførsel, justert infrastruktur, åpen innovasjon og debatten om eierskap, sier Løyning. 

For mer informasjon kontakt: 

Marianne Frønsdal, kommunikasjonsdirektør i Norled på telefon:  95 12 93 83

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.