MF Nesvik i rute

Denne uken kommer den splitter nye elektriske ferjen MF Nesvik i rute på Hjelmeland-Nesvik-Skipavik sambandet. Etter grundig testing av våre ansatte og Westcon er den nå klar for å ønske reisende velkommen på torsdag.

Denne uken kommer den splitter nye elektriske ferjen MF Nesvik i rute på Hjelmeland-Nesvik-Skipavik sambandet. Etter grundig testing av våre ansatte og Westcon er den nå klar for å ønske reisende velkommen på torsdag.

«MF Nesvik har et spennende design og en lett tilgjengelig passasjersalong. Det er også gode løsninger på broen med kvalitetsutstyr,» forteller driftsleder for sambandet, Anette Røberg som var med på sjøprøvene for en stund siden.

MF Nesvik er noe større og romsligere enn MF Hjelmeland som også trafikkerer på sambandet, og betydelig større enn MF Sigrid som nå erstattes av MF Nesvik. Ferjen er designet av LMG Marin AS, og er bygget av Westcon Yard i Ølen. Fartøyet har kapasitet til nesten 300 passasjerer og 80 biler. MF Nesvik har en stor passasjersalong plassert under bildekket og like over vannlinjen, som gir passasjerene følelsen av å gli over fjorden i total stillhet.

MF Nesvik er søsterferjen til MF Hydra som også bygges hos Westcon. Begge fartøyene er designet for å kunne bruke minst mulig energi. MF Hydra blir verdens første hydrogendrevne ferje, men også MF Nesvik kan bli oppgradert til hydrogen på sikt.

«Vi er svært glade for å ha enda et moderne nullutslippsfartøy i Norled sin portefølje. Vi takker for et godt samarbeid med Westcon Yard, LMG Marin, Westcon Power & Automation og alle de øvrige samarbeidspartnerne våre. Det er imponerende at både verft og leverandører klarer å levere MF Nesvik i henhold til opprinnelig tidsplan på tross av alle utfordringene knyttet til korona-situasjonen,» sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.

Om sambandet:
Hjelmeland–Nesvik–Skipavik er et ferjesamband som krysser Hjelmelandsfjorden og Ombofjorden i Rogaland. Det betjener ferjekaiene Hjelmeland og Nesvik i Hjelmeland og Skipavik i Stavanger kommune. Strekningen drives av Norled. Sambandets strekninger blir betjent av MF Hjelmeland og MF Nesvik.

Foto: Westcon/Økland foto

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.