Hydrogenferjens utseende begynner å ta form

Nå er de siste skipsdesigntegningene av den kommende hydrogenferjen til Norled klare, og målet er å skape et nytt ikon for norsk maritim innovasjon.

Det har gått knappe to måneder siden Norled signerte kontrakten med Statens Vegvesen for å bygge verdens første hydrogenferje som skal frakte biler og passasjerer på Hjelmelandsambandet. Sammen med skipsdesigner LMG Marin og partner Westcon Power & Automation and har Norled skapt et skipsdesign som forventes å bli verdenskjent.

Målet vårt er å skape et nytt ikon innen miljøvennlige ferjer som etterfølger elferjen «Ampere» sin ikoniske verdi, sier teknisk direktør i Norled Sigvald Breivik.
Når vi vet at denne ferjen vil endre historien med tanke på bruk av hydrogen i maritim næring så ønsker vi at designet skal gjenspeile det. Vi er derfor fornøyde med at det endelige designet uttrykker kraft, innovasjon og sikkerhet, sier Breivik videre.
Interessen for den nye norske ferjen har vært stor både i Norge og internasjonalt, men ikke minst blant utenlandske medier innen både maritime miljøer og andre miljøer som arbeider for mer bærekraftig skipsfart.

Hydrogen er et bærekraftig produkt som er 100% miljøvennlig.  Dette blir første fartøy i verden som skal seile på flytende hydrogen så vi har hatt et ønske om å sprenge grenser. Dette gjenspeiles i designet, sier Torbjørn Bringedal som er daglig leder i LMG Marin og skipsdesigner for ferjen.
Vi har lagt vekt på at utrykket på denne ferjen skal være rent, grensesprengende tydelig, tidløst, og samtidig ha et moderne uttrykk, fortsetter han. 
Hydrogenferjen skal være tilpasset universell utforming med brede og terskelfrie adkomstveier uten bruk av heis. I tillegg har skipsdesignet tatt høyde for at ferjen får rene kjørebaner for enkel logistikk av kjøretøy, store fellesområder for passasjerer med store vinduer som skal gi mye naturlig lys i salongen, og en godt synlig hydrogeninstallasjon.

Plasseringen av hydrogeninstallasjonen på taket er ikke tilfeldig. Vi har vurdert ulike tekniske løsninger, men har kommet frem til at å plassere hydrogentanken høyt oppe var det beste alternativet, både av sikkerhetsmessige og praktiske hensyn, forteller Breivik. Han legger til at også med tanke på bunkring av i overkant tre tonn flytende hydrogen hver tredje uke, var konstruksjonen på taket fordelaktig, og vi samarbeider også tett med norske sjøfartsmyndigheter og DNV GL om håndteringen av det flytende hydrogenet.
Hydrogenferjen skal gå i rute på Hjelmelandsambandet i Rogaland fra april 2021, og frem til da er det fortsatt en rekke milepæler i prosjektet som skal besluttes, herunder valg av verftet som skal bygge fartøyet.

Vi er selvsagt glade for at interessen for å kunne delta i byggingen av dette nye ikonet har vært meget stor, og vi er i dialog med flere anerkjente verft i både Norge og utlandet. Dette er ett av de største innovasjonsprosjektene som Norled har hatt, og vi gjør grundige vurderinger. Ambisjonen vår er å kunne meddele hvilket verft som får bygge hydrogenferjen før påsken starter, sier Breivik.
Å bygge verdens første hydrogenferje krever kompetanse fra ulike miljøer, og i tillegg til å samarbeide med LMG Marin og Westcon Power & Automation er også Protech, Ballard Power Systems og Linde Engineering sentrale bidragsytere og leverandører til prosjektet.

For mer informasjon kontakt:

Norled: Teknisk direktør Sigvald Breivik på mobil:  990 26 237

LMG marin: Daglig leder Torbjørn Bringedal på mobil: 913 09 225

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.