Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være på plass.

Det resulterte i en 3.plass blant transportselskapene i Nord-Europa.
GRESB har vurdert vårt bærekraftarbeid for 2022 og gitt oss enda flere poeng for rapporteringen dette året enn i fjor. Vi ble faktisk best av 683 selskaper på «ytelsesdelen» av vurderingen. Dette viser om selskapet måler vesentlige bærekraftsparametre, som klimagassutslipp, og setter løpende mål for disse.

Rapportering og planer bidrar til å løfte bærekraftsarbeidet

Siden 2021 har vi jobbet systematisk med bærekraft og alle områdene innen GRESB. Vi har gått igjennom de områdene der vi har hatt forbedringspotensiale. Vi hadde rekordhøye 94 poeng i fjor og nå er resultatet hele 98 poeng. Kommersiell direktør Lars Inge Vågen, som har overordnet bærekraftansvar i Norled, er svært fornøyd med resultatet.

– Målrettet og systematisk arbeid gir framgang. Arbeidet hjelper oss med å forbedre bærekraftsinnsatsen vi gjør som påvirker både eksternt miljø, reisende og ansatte, sier Vågen.

Hva er GRESB

GRESB er en anerkjent standard som måler mange ulike aspekter innen bærekraft i en bedrift. Dette gir oss en indikasjon på hvor vi står sammenlignet med mange andre.

GRESB vurderer årlig hvor bra store og små infrastruktur- selskaper i hele verden gjør det på en rekke bærekraftsindikatorer. Vurderingene tar utgangspunkt i en rekke internasjonalt anerkjente rapporteringsstandarder som GRI, PRI, SASB, DJSI, TCFD anbefalinger, Paris- avtalen og FNs bærekraftsmål i tillegg til regionale og nasjonale retningslinjer. Den omfattende analysen går gjennom dokumenterte svar på en rekke spørsmål hos mer enn 1, 500 bedrifter internasjonalt.

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.