Norled skal gi teknisk bistand og byggeoppfølging til verdens første fullelektriske hurtigbåt

«Vi er veldig glade for å kunne jobbe på et så spennende prosjekt. Norled har siden utviklingen av verdens første elektriske ferje, MF Ampere, jobbet med nullutslippsløsninger for både ferje og hurtigbåt. Ferjesektoren har kommet langt med elektrifiseringen. Nå står hurtigbåtene for tur og det er en milepæl at Kolumbus og Fjellstrand nå bygger en fullelektrisk hurtigbåt», sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.

Norled vil sammen med Kolumbus og Fjellstrand bidra med teknisk bistand innenfor skipsdesign, elektro, navigasjon, sikkerhet og energiforbruk. I tillegg vil Norled følge opp byggingen av fartøyet, utarbeide drifts- og vedlikeholdsprogram, samt delta i planlegging av testing og ferdigstillelse. Arbeidet vil starte i mai dette året og pågå frem til hurtigbåten er klar for test og ferdigstilling i løpet av mars 2022.

Fartøyet vil bli satt inn i rutedrift og bli operert av Norled i Kolumbus sine ruter til Byøyene og Hommersåk. Hurtigbåten blir 30 meter lang, 9 meter bred og vil ha en marsjfart på 23 knop. Fartøyet skal bygges hos verftet Fjellstrand AS.

Om TrAM-prosjektet:
Gjennom EU sitt Horizon 2020-program har TrAM-prosjektet (Transport Advanced and Modular), som Kolumbus er prosjektleder for, mottatt støtte for å utvikle nye metoder for design og produksjon av nullutslippspassasjerfartøy. Målsetningen til prosjektet er å redusere investeringskostnadene og leveringstiden for framtidige nullutslippsfartøy for innaskjærs passasjertrafikk.


Publisert: 22-04-2021