Hydrogenferjer på sambandet over Vestfjorden

Norled støtter regjeringens krav om å bruke hydrogenferjer på sambandet over Vestfjorden fra neste anbudsrunde. Det er gunstig både for klimaet og for norsk næringsliv, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.
Foto: Elisabeth Tønnessen

Ruta Bodø-Moskenes er Norges lengste ferjesamband. Wolden mener regjeringens satsing på hydrogenferjer på strekningen vil gi Norge et forsprang i utviklingen av en ny og klimavennlig vekstindustri.

– Regjeringens beslutning er ikke bare viktig for klima og miljø. Gjennom hydrogensatsingen bygger Norge også grønne arbeidsplasser og muligheter for en ny eksportindustri, samtidig som utslippene knyttet til nødvendig ferjetransport reduseres, sier Wolden.

Norled er et av Norges største ferjerederier, og har vært ledende i ny maritim teknologi. Rederiet bygde verdens første batteriferje, og har nå verdens første hydrogenferje under bygging hos Westcon i Ølen.

I arbeidet med å skape en sterk norsk hydrogenklynge, vil satsingen på hydrogenferjer være sentralt, mener Wolden.

– Etterspørsel fra ferjer og hurtigbåt er avgjørende for å skape nødvendig volum for hydrogenproduksjon i Norge. Store norske industriaktører står klare til å investere milliarder i gryteklare prosjekter, men pengene hadde forsvunnet til prosjekter i andre land om Norge ikke hadde grepet muligheten nå, sier Wolden.

Hun mener hydrogen-satsingen over Vestfjorden også vil gi lokal og regional vekst for Lofoten, samtidig som regionens grønne profil vil bli styrket.

Hydrogen-drevne ferjer på Vestfjorden vil bli lagt merke til over hele verden. Gjennom tilgang på flytende hydrogen vil øvrig industri i området få en eventyrlig mulighet til å ta en global lederposisjon innen utvikling og bruk av hydrogenteknologi, sier Wolden.

For mer informasjon kontakt Heidi Wolden på mail heidi.wolden@norled.no

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.