M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Ny batteribytteløsning kan revolusjonere elektriske hurtigbåter

Norled lanserer «Autonomous Battery Swap» - en batteribytteløsning for hurtigbåter som vil sørge for at fartøyene kan opprettholde hastighet og regularitet i tillegg til å være utslippsfrie.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Ny batteribytteløsning kan revolusjonere elektriske hurtigbåter

Ny batteribytteløsning kan revolusjonere elektriske hurtigbåter
Norled lanserer «Autonomous Battery Swap» - en batteribytteløsning for hurtigbåter som vil sørge for at fartøyene kan opprettholde hastighet og regularitet i tillegg til å være utslippsfrie.

-Vi har stor tro på at batteribytteløsningen kan få fart på omleggingen av hurtigbåter fra diesel til elektrisk drift. Ferjeflåten i Norge er på god vei til å bli elektrifisert, men hurtigbåtene gjenstår. Vi trenger større tempo i utviklingen av hurtigbåt fordi CO2-fotavtrykket ikke er bærekraftig. Norled er nå klar for å ta steget med å elektrifisere hurtigbåtene, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden. 

Batteribytteteknologien går ut på at en autonom robot på tre minutter bytter fartøyets batteri når en kommer til kai, i stedet for å lade, som kan ta lang tid. 

Ved å bytte batteri i stedet for å lade vil en vanligvis ikke behøve å bygge ut nettkapasiteten ved kaiene. Batteriene kan lade jevnt og trutt i batteribyttestasjonen, og en vil dermed ha en mer jevn belasting på strømnettet. 

Systemet skal tåle norske værforhold som tidevann, vind, bølger og is. Batteribytteroboten kan plasseres på fast kai eller flytebrygge. Batteribytteløsningen er patentsøkt. 

Høy fart og regularitet  

Ved å bruke en begrenset batterikapasitet med mindre vekt reduseres fartøyenes energiforbruk og gjør det mulig å opprettholde den høye farten som hurtigbåtene i dag har på mellom 30-35 knop

 Hurtig bytte av batteri i stedet for ladning vil også sørge for at en kan ha hyppige avganger, forklarer teknisk direktør i Norled, Erlend Hovland. 

Fart og regularitet er nødvendig for å levere det tilbudet som passasjerene ønsker. Løsningen kan benyttes i flere deler av landet hvor det i dag går hurtigbåter, eller er mulighet for å bruke sjøveien i stedet for veinettet. Et eksempel er Oslofjorden. 

Sirkulærøkonomisk løsning  

Batteribytte løsningen kan brukes på nye hurtigbåter så vel som eksisterende hurtigbåter. 

 -Det er fullt mulig å bygge om nyere hurtigbåter slik at de kan gå på batteri. På denne måten kan vi gjenbruke store deler av de eksisterende hurtigbåtene i Norge, sier Erlend Hovland. 

Fartøy som går i samme rute eller benytter samme kai kan også enkelt dele på batterier. Dette vil redusere behovet for totalt antall batterier som brukes. 

Kan realiseres innen 2024 

– Norled er klar for å sette teknologien i drift dersom kundene våre ønsker lav- og nullutslippsløsninger for hurtigbåtene. De første båtene med batteribytte kan trolig være klar til 2024, sier Heidi Wolden.  

Innovasjonsprosjektet har fått midler fra PILOT-E, Et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med ordningen er at helt nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt både i Norge og internasjonalt.  

-Vi har hatt en god dialog og godt samarbeid med PILOT-E.  Det hadde ikke vært mulig å drive prosjektet uten støtten fra dem, sier innovasjonssjef i Norled, Karolina Adolfsson. 

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...