M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Norled vinner Heyerdahlprisen 2019 for verdens første hydrogenferge

Norled vinner Heyerdahlprisen 2019 for å bygge en av verdens første hydrogenferger. Prisen ble delt ut på Norges Rederiforbunds årskonferanse i Oslo tirsdag 9. april.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Norled vinner Heyerdahlprisen 2019 for verdens første hydrogenferge

Thor Heyerdahl og Norges Rederiforbund
Norled vinner Heyerdahlprisen 2019 for å bygge en av verdens første hydrogenferger. Prisen ble delt ut på Norges Rederiforbunds årskonferanse i Oslo tirsdag 9. april.

hor Heyerdahls internasjonale miljøpris ble opprettet i 1999 av Thor Heyerdahl og Norges Rederiforbund. Prisen deles ut til kandidater som har bidratt til å utvikle eller ta i bruk ny teknologi som bidrar til å forbedre det marine miljøet. 

Viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen aksepterte prisen på vegne av Norled.

– Vi er svært beæret over å motta Thor Heyerdahl-prisen. Vi ser dette som en inspirasjon og en anerkjennelse av den stille revolusjonen som nå snur fergesektoren fra grått til grønt i et raskt tempo, og vi er stolte over å være gnisten som setter fyr på denne prosessen. Vårt mål er å være en frontfigur, og alltid ha innovasjon som en integrert del av vårt DNA, sier Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i Norled.

I sin begrunnelse sier ekspertkomiteen at Norled igjen innfører en ny type nullutslippsteknologi i fergesektoren. I 2015 introduserte selskapet den første elektriske fergen MF «Ampere». Med en kontrakt om å sette en av verdens første hydrogenferger på vann innen 2021, akselererer de det grønne skiftet i maritim næring. Prosjektet bygger ny kompetanse og teknolog i tillegg til driftserfaring og infrastruktur, og baner vei for andre prosjekter. Vinneren hedres ikke bare for skipet selv, men for lærings- og signaleffekten.

– Vi håper hydrogenfergen blir et ikon på samme måte som MF «Ampere». Vi tror at det kan bidra til grønn transformasjon innen shipping og også utenfor fergesektoren, sier Engelsen.

Ekspertkomiteen løfter spesielt frem Statens Vegvesen for deres rolle i å fremme ny lav- og null-utslippsteknologi i fergesektoren.

Norled understreker også viktigheten av samarbeid mellom ulike interessenter når man utvikler og implementerer ny teknologi.

 – For oss er dette en anerkjennelse av samarbeidet mellom Statens Vegvesen, en imponerende klynge av leverandører og oss selv. Vi er veldig takknemlige både for motet og den høye tilliten som gjør disse innovasjonsprosessene mulig, sier Engelsen.

President Lasse Kristoffersens i Norges Rederiforbund delte ut prisen på vegne av ekspertkomiteen.

– Ved å bygge en av verdens første hydrogenferger, presenterer Norled en mulig løsning på klimautslipp og global oppvarming, som en av de største utfordringene shippingindustrien står overfor. For å realisere det grønne skiftet trenger vi pionerer og samarbeid på tvers av bransjen. Denne prisen reflekterer utfordringene i vår tid, og Norled er dermed en verdig vinner av prisen, sier Kristoffersen.

De tre finalistene til årets pris:

  • Norled er nominert for sin hydrogenferge. Hydrogenfergen blir en av verdens første og vil bane vei for utvikling av teknologi og bedre kunnskap om sikkerhet, regelverk og operasjoner forbundet med hydrogen som drivstoff.
  • Tara Expeditions Foundation er nominert for sine ekspedisjoner der det drives grunnforskning og formidling om havets helsetilstand. Organisasjonen har gjennomført elleve ekspedisjoner for å studere effekten av plast i havet, korallrev og effekten klimaendringene har på havet. 
  • Silverstream er nominert for utviklingen av luftboblesmøring for reduksjon av friksjonsmotstanden til store skip. Systemet reduserer drivstofforbruket og utslipp fra skip.

Medlemmene i årets ekspertkomité:

  • Thor Heyerdahl jr.
  • Sissel Rogne, Havforskningsdirektør, Havforskningsinstituttet
  • Jan-Gunnar Winther, direktør, Senter for Hav og Arktis
  • Nina Jensen, direktør i REV Ocean
  • Jan Kjetil Paulsen, seniorrådgiver Bellona
  • Esben Poulsson, styreleder International Chamber of Shipping
  • Jens Ulltveit-Moe, konsernsjef UMOE
  • Emilie Christiansen, tidligere president i YoungShip
  • Sveinung Oftedal, fagdirektør i Klima- og miljødepartementet
  • Jon Rysst, SVP og leder for Nord-Europa i DNV GL
  • Gunnar Malm Gamlem, fagsjef miljø i Norges Rederiforbund (komiteens sekretær)

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Marianne Frønsdal, kommunikasjonsdirektør i Norled på 95 12 93 83, eller e-post: marianne.fronsdal@norled.no

Benedikte Næss, kommunikasjonsrådgiver, Rederiforbundet på 95 23 13 32, eller e-post: bhn@rederi.no

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...