M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Norled skal drifte Hvalerferjen

Østfold kollektivtrafikk har tildelt Norled driftsavtalen for Hvalersambandet fra 1. januar 2024. De er godt fornøyd med resultatet, både når det gjelder pris og kvalitet. 

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Norled skal drifte Hvalerferjen

Norled skal drifte Hvalerferjen
Østfold kollektivtrafikk har tildelt Norled driftsavtalen for Hvalersambandet fra 1. januar 2024. De er godt fornøyd med resultatet, både når det gjelder pris og kvalitet. 

— Vi har et mål om å kunne tilby gode kollektivtrafikktjenester med minst mulig miljøavtrykk. Vi har forutsatt nullutslippsløsninger i sambandet og at hensynet til universell utforming, publikumsinformasjon og sikkerhet ivaretas på en god måte. Vi tror den nye avtalen vil oppleves positivt både for kunder og ansatte, og vi oppfatter Norled som et profesjonelt selskap som vi er trygge på kan levere gode tjenester i årene fremover, sier Børre Johnsen, direktør i Østfold kollektivtrafikk 

Norled er opptatt av å tilby bærekraftige reiser og er den fergeoperatøren i Norge med lengst erfaring med elektrisk drift av fartøy. Erfaringen strekker seg helt tilbake til 2015 da Norled introduserte verdens første elektriske ferge, MF Ampere, som fortsatt er i drift på Lavik-Oppedal sambandet. 

— Vi gleder oss til å ønske reisende velkommen om bord. Norled ønsker å elektrifisere sambandet i tillegg til å benytte et fartøydesign som gir den mest miljøvennlige og energieffektive driften av fartøyet. Fergen er designet for å gi gode reiseopplevelser med lys og trivelig innredning med store vindusflater og universell utforming, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden. 

Norled var tidlig ute med å designe fartøy som hensyntok universell utforming slik at fartøyene kan brukes av alle på en likeverdig måte. 

Fokus på kvalitet og tilgjengelighet 

Østfold kollektivtrafikk har hatt særlig fokus på kvalitet knyttet til gjennomføring av oppdraget og utforming av fartøy i sin vurdering, hvor hensynet til fleksible løsninger og tilgjengelighet har vært viktig. Fergen skal løse flere behov, både transport av passasjerer, frakt av kjøretøy, gods og kommunale behov knyttet til renovasjon og beredskap. 

Det er krav om virksomhetsoverdragelse i kontrakten, dermed vil mannskapet få tilbud om å fortsette å jobbe for Norled i Hvalersambandet. 

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...