M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Norled og Brim Explorer samarbeider om nytt hybridfartøy til Bodø

Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS "Bre". Hurtigbåten skal benyttes både som reservefartøy på sambandet Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål, og som 100% elektrisk sightseeingbåt i periodene den ikke går inn i ordinære ruter.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Norled og Brim Explorer samarbeider om nytt hybridfartøy til Bodø

Norled og Brim Explorer samarbeider om nytt hybridfartøy til Bodø
Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS "Bre". Hurtigbåten skal benyttes både som reservefartøy på sambandet Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål, og som 100% elektrisk sightseeingbåt i periodene den ikke går inn i ordinære ruter.

Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS «Bre».

Hurtigbåten skal benyttes både som reservefartøy på sambandet Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål, og som 100% elektrisk sightseeingbåt i periodene den ikke går inn i ordinære ruter.

-Dette er ett av tre nye miljøfartøy som spesialbygges til sambandet. Norled vil ha en hybridiseringsgrad på 70 % elektrisk drift ved operasjon av rutene, noe som vil bidra til å redusere utslippene på sambandet betraktelig, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Det er Brim Explorer som vil drifte sightseeingfartøyet i områdene rundt Bodø. MS «Bre» er designet som et moderne og universelt utformet fartøy med god passasjerkomfort og panoramavinduer for optimal utsikt. Det vil være plass til 130 passasjerer, samt bagasje, sykler og kajakker.

Toppfarten vil være rundt 30 knop og lengden på fartøyet er 24 meter. Det vil utrustes med 1,2 MWh med batterier, og en helelektrisk drivlinje med dieseldrevne rekkeviddeforlengere.

-Vi er naturligvis svært glade for kontrakten med Norled om bygging av reservefartøyet til disse rutene. Spesielt gledelig er det at to rederi som vi allerede har et etablert samarbeid med finner sammen på denne måten. Lav vekt og energieffektivitet er avgjørende i møte med lav- og nullutslippskrav og med dette fartøyet får vi demonstrert hvordan et lett byggemateriale som karbonfiber gir fortrinn både ved operasjoner i lav hastighet og som hurtigbåt. Materialet sikrer samtidig lang levetid på båten. Sammen med kombinasjonsdriften rederiene legger opp til gir det god ressursutnyttelse. Alt dette viktige aspekter som er positivt i et bærekraftperspektiv, sier Tor Øyvin Aa daglig leder i Brødrene Aa.

Denne typen samarbeid om en anbudsrute er en veldig god måte å utnytte ressursene bedre på. For både Norled og Brim Explorer er dette en vinn-vinn situasjon, der Norled bygger et fartøy som oppfyller kriteriene til anbudskontrakten, og Brim Explorer får et fleksibelt fartøy som kan tilby utslippsfrie opplevelser i et nytt område av Nord-Norge.

-Bodø er porten til et vakkert område i Nordland som vi gleder oss til å utforske med gjester om bord. Vi tror våre produkter vil være et positivt bidrag til en spennende destinasjon i vekst, sier Agnes Árnadóttir, daglig leder i Brim Explorer.

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...