M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

MF «Hidle» tar over på Finnøysambandet

Norleds nye ferje er bygget hos Ada Shipyard i Tyrkia og utstyrt hos Westcon i Ølen. Etter den lange ferden hjem fra Tyrkia og tre måneder hos Westcon er MF «Hidle» gikk den i rute lørdag 11. desember.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

MF «Hidle» tar over på Finnøysambandet

Norleds nye ferje er bygget hos Ada Shipyard i Tyrkia og utstyrt hos Westcon i Ølen
Norleds nye ferje er bygget hos Ada Shipyard i Tyrkia og utstyrt hos Westcon i Ølen. Etter den lange ferden hjem fra Tyrkia og tre måneder hos Westcon er MF «Hidle» gikk den i rute lørdag 11. desember.

-Dette er en lys, trivelig og oversiktlig ferje for passasjerene. Forholdene for mannskapet er også gode og funksjonelle. Her trives jeg godt, sier kaptein Nils Helmikstøl.

Prosjektleder for MF «Hidle», Hilde-Kristin Sæter, har fulgt ferjen fra konsept til fullutrustet fartøy. Hun startet i Norled i 2019 og fikk raskt ansvar for MF «Ombo» og MF «Hidle».

– Det har vært spennende og utfordrende å bygge ferjer i koronapandemien. Vi fikk til en tur til verftet i Tyrkia, men har siden hatt en del inspeksjoner via video. Heldigvis har vi hatt et godt site-team som har fulgt opp i Tyrkia, forteller Sæter.

Driftsleder, Annette Røberg, er også fornøyd med MF «Hidle».
– Jeg tror passasjerene kommer til å sette pris på en ferje med større kapasitet, et kiosktilbud, er romslig og har bedre universell utforming. Vi øker kapasiteten på sambandet med 12 bilplasser.

MF «Hidle» vil ha plass til 60 biler og 195 passasjerer. Den skal gå på biodiesel og er energioptimalisert
– Skroget er bygget for å bruke minst mulig energi og det er brukt silikonbunnstoff som gjør at den lettere glir gjennom vannet og en unngår groing, forklarer Røberg.

Ferjen er klargjort for fremtidig bruk av hydrogen om dette blir aktuelt.

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...