M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Kolumbus og Norled markerte verdens første hybride hurtigbåt

En hybrid hurtigbåt er et ekstremt viktig skritt på veien til at Norge skal være et lavutslippsamfunn i 2050, og dette blir et referanseprosjekt for kollektivtrafikk i hele Norge, sa Hege Skogland Mokleiv, nestleder i Kolumbus sitt styre som er oppdragsgiver for MS Fjordled under markeringen av den flunkende nye båten onsdag.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Kolumbus og Norled markerte verdens første hybride hurtigbåt

Kolumbus og Norled markerte verdens første hybride hurtigbåt
En hybrid hurtigbåt er et ekstremt viktig skritt på veien til at Norge skal være et lavutslippsamfunn i 2050, og dette blir et referanseprosjekt for kollektivtrafikk i hele Norge, sa Hege Skogland Mokleiv, nestleder i Kolumbus sitt styre som er oppdragsgiver for MS Fjordled under markeringen av den flunkende nye båten onsdag.

Norleds MS Fjordled er en hybrid hurtigbåt med plass til 89 passasjerer, 24 meter lang og 7 meter bred, og den benytter elektrisk fremdrift i havneområder og normal dieseldrift ved full fart. Båten har den beste eksosrensingen som er mulig å oppnå, Tier III, og tilfredsstiller dermed nye miljøkrav som kommer i fremtiden. Denne hurtigbåten er den første av sitt slag i Norge.

– Jeg er veldig stolt over å kunne stå her i dag i dette nyvinngsprosjektet, uttalte regionsjef for hurtigbåter i Norled, Bjørn Egil Søndenå.

Han forteller at når Norled vant i skarp anbudskonkurranse mot konkurrenter så vant man på både pris og miljø.

– Dette er en milepæl i forhold til miljøforbedring på hurtigbåt, med fremtidsrettede løsninger som slipper ut 80 prosent mindre NOx enn den forrige båten som trafikkerte ruten mellom Haugesund og Røvær, forteller Søndenå.

– Fjordled er et resultat av en fremoverlent anbudsprosess fra Kolumbus sin side, og Norled har fulgt opp med ny og konkurransedyktig teknologi, og jeg er stolt over at Haugesund og Haugalandet er først ute til å få gleden av et slikt fremskritt innen miljøteknologi, uttalte Mokleiv i Kolumbus.

– Kolumbus har et strategisk mål om være fossilfrie innen 2024. For å nå dette målet er man avhengige av å erstatte forbrenningsmotoren i stadig økende grad fremover, og dette er Fjordled et eksempel på, sa Mokleiv.

Norled skal drifte Røvær sambandet i 10 år fremover, og i tillegg tilfredsstiller båten de siste kravene innenfor universell utforming. Søndenå i Norled takket Kolumbus for godt samarbeid som har ført til den nye båten, og fremhevet samtidig godt samarbeid med verftet GS Marine, Brunvoll som har levert styresystemer, og Greeenland Energy som har levert batteripakken samt Servogear som har levert fremdriftssystemet.

Ta kontakt med følgende personer om dere ønsker mer informasjon:

Elisabeth Tostensen, Kommunikasjonsrådgiver i Kolumbus på telefon +47 926 34 653

Marianne Frønsdal, kommunikasjonsdirektør i Norled på telefon + 47 95 12 9383

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...