M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Helelektrisk overfart på Norges største bilfrie båtsamband

Oslofjorden blir grønnere når Norges største bilfrie båtsamband mellom Aker brygge og Nesoddtangen er helelektrifisert. Hurtigladeteknologien som benyttes er den første av sitt slag i Norge.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Helelektrisk overfart på Norges største bilfrie båtsamband

Helelektrisk overfart på Norges største bilfrie båtsamband
Oslofjorden blir grønnere når Norges største bilfrie båtsamband mellom Aker brygge og Nesoddtangen er helelektrifisert. Hurtigladeteknologien som benyttes er den første av sitt slag i Norge.

På under ett år er de tre fartøyene Kongen, Dronningen og Prinsen blitt ombygd fra drift på flytende naturgass til strøm, slik at alle avganger nå vil være utslippsfrie. Strømmen kommer fra et nytt elektrisk ladeanlegg med strømkapasitet tilsvarende en middels stor norsk kommune.

– Norled har vært en pådriver i bruk av grønn teknologi i dette prosjektet. Vår operatør av Nesoddsambandet har sammen med flere gode samarbeidspartnere bevist at det fins både vilje og kompetanse til å lykkes med å skape innovative og miljøvennlige løsninger. Passasjerene får en enda mer stillegående, utslippsfri og behagelig reise over fjorden med kun elektriske båter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

– Nesoddbåtene er blitt et grønt utstillingsvindu for den maritime sektor i Norge. Fartøyene viser vei for kollektivtransporten i Oslo og Viken, som skal bli utslippsfri i 2028, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Banebrytende teknologi

Å bygge om velfungerende og kjente båter til elektrisk drift fremfor å kjøpe nye båter, har gjort det mulig å elektrifisere langt raskere og til en mye lavere kostnad.

Båttransport er en sentral del av kollektivtrafikken i hovedstadsregionen og står for ca. ti prosent av miljøutslippene. Elektrifisering av Nesoddbåtene har fått høy prioritet, da det gir et avgjørende bidrag for å redusere de totale utslippene fra båt, ved at både CO2 og NOx-utslippene kuttes.

Nullutslippsby

– Det er helt rått at alle nesoddbåtene nå er elektriske! Dette er fantastiske nyheter, ikke bare for de 2,8 millioner passasjerene som reiser hvert år, men for hele Oslo og målet om å bli en nullutslippsby. Her får vi en renere, stillere og bedre by å bo og ferdes i, samtidig som vi kutter utslipp. Nå ser vi frem til at også øybåtene blir elektriske neste år, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel.

– Dette er en viktig del av Vikens satsing på et utslippsfritt fergetilbud på Oslofjorden. De tre Nesoddbåtene har blitt elektrifisert på kort tid, og bidrar til at det blir lettere å nå klima- og bærekraftsmålene i Viken. Passasjerene som reiser til og fra Nesodden får nå et transporttilbud i hverdagen som er godt for både mennesker og miljø, sier Kristoffer Robin Haug, fylkesråd for kollektivtrafikk i Viken fylkeskommune.

Batteripakke tilsvarende 20 Tesla’er
Den kraftfulle ladeteknologien gjør at Nesoddbåtene kan lade batteriene på under ti minutter når fartøyene ligger til kai ved Aker Brygge. Den omfattende ombyggingen av de tre båtene det siste året har foregått ved Horten Skipsreparasjoner (HSR). Ombyggingen av Kongen ble gjennomført sommeren 2019, Dronningen ble bygget om høsten 2019, mens Prinsen har blitt bygget om første kvartal 2020. Forvandlingen innebærer omfattende demontering og fjerning av gassanlegg, gasstank og alt gassutstyr ombord i båtene. Batteripakken veier 26 tonn og tilsvarer batteriene man finner i 20 Tesla’er.

– I dette prosjektet er det skrevet et stykke industrihistorie, rett foran Oslo Rådhus. Arkitekt Magne Wiggen har vært løsningsorientert, og sammen med Byantikvaren og Elvia, har de funnet frem til innovative løsninger. Her har det blitt bygget en ny og usynlig trafostasjon inn i et verneverdig skur på kaia, som kan tilføre strøm til all Ruters båttransport. På denne måten utvikler vi nye klimaløsninger kontinuerlig, forteller Reitan Jenssen.

Fakta om Nesoddbåtene:

  • Nesoddsambandet betjener strekningen Aker brygge – Nesoddtangen.
  • Nesoddbåtene hadde 2,8 millioner reiser, av totalt 4,4 millioner reiser med Ruters båttilbud i 2019.
  • Norled er operatør, og seiler på kontrakt for Ruter.
  • Kontrakten ble endret for blant annet elektrifisering av de tre båtene Kongen, Dronningen og Prinsen i 2019 og har varighet frem til 2036.
  • Båtene er plugg-inn-hybrider, med biodieselaggregater tilgjengelig som reserveløsning.

Fakta om ladeanlegg:

  • Trafostasjonen på Aker Brygge er klargjort for totalt 8 MVA, fordelt på to nettstasjoner.
  • Nesoddbåtene har tilgang til den ene nettstasjonen, med 2×2 MVA.
  • Øybåtene og eventuelt hurtigbåtene vil få tilgang til den andre nettstasjonen.
  • Nesoddbåtene hurtiglader fra ladeplugg, med 2×1900 KW.
  • Sporveien har vært ansvarlig byggherre.

For mer informasjon:
Ruter:
 Kommunikasjonssjef, Gro Janborg: 46409349, gro.janborg@ruter.no
Norled: Kommunikasjonssjef, Krishan Totland: 95445805, totland@norpr.no

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...