M

Lukk

U
#

Back

Tilbake

Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot

Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot Fylkestinget i Viken har vedtatt at hurtigbåtene i Oslofjorden skal bli utslippsfrie fra 2024. Miljøprosjektet vil bli realisert ved å benytte Norled sin nye batteribytterobot. Enova støtter prosjektet med hele 100, 7 millioner kroner.

News

Nyheter

Tilbake

Back

Nyheter

News

Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot

Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot
Utslippsfrie hurtigbåter i Oslofjorden fra 2024 med Norleds batteribytterobot Fylkestinget i Viken har vedtatt at hurtigbåtene i Oslofjorden skal bli utslippsfrie fra 2024. Miljøprosjektet vil bli realisert ved å benytte Norled sin nye batteribytterobot. Enova støtter prosjektet med hele 100, 7 millioner kroner.

Hurtigbåtene som i dag seiler i Oslofjorden, skal oppgraderes med batteri for å seile elektrisk og dermed bli utslippsfrie. De skal bruke Norled sin autonome batteribytterobot som hurtig skifter batteripakker ved kai, noe som gjør at en slipper å ligge lenge å lade. I tillegg gir det mindre belasting på strømnettet.

– Vi gleder oss til å seile elektrisk med våre hurtigbåter på Oslofjorden i 2024. Viken kommune viser at de tar grep for å redusere utslipp og tilby gode reiseopplevelser, sier innovasjonssjef i Norled Karolina Adolfsson.

Dette blir det først sambandet hvor Norled benytter den nye batteribytteløsningen som er omtalt i Regjeringens veikart for grønt industriløft.

Flere nyheter

More news

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et...

Vi søker landkrabber og sjøulker

Norled er i full gang med en rekke nye ferje- og hurtigbåtprosjekter. Her skjer det mye både på land og vann, og mer skal det bli. Vi har flere...
GRESB 2023

Vi sanket hele 98 poeng av 100 mulige i GRESB sin vurdering av vårt bærekraftarbeid i 2022!

Norled jobber med å gjøre bransjen grønnere og kutte våre utslipp, men skal vi snakke om bærekraft og grønne løsninger må også dokumentasjonen være...
Frimerkelansering -Ampere

Verdens først elektriske ferje har fått sitt eget frimerke

MF «Ampere» hedres med et helt nytt frimerke denne høsten. I slutten av september ble frimerke presentert og overlevert om bord på ferjen som går...

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Norled, Remota og Seam signerer intensjonsavtale for kontrollsentre og autonome fergeoperasjoner

Kunstig intelligens og kamera gir nøyaktig oversikt over passasjerer

Å holde tellingen på antall passasjerer som kjører eller går om bord i en ferje kan være utfordrende når det skal gå fort og effektivt med avganger...

Verdens første skip på flytende hydrogen overbeviser

Pionerfartøyet MF «Hydra» har etter de først månedene i drift bevist at flytende hydrogen på skip er både mulig og effektivt. Erfaringen viser at...

Tre nye elektriske ferjer i drift i Indre Sogn

1.mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer...
MF «Hydra» verdens første:

MF «Hydra» verdens første:

Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I...

Nå seiler vi elektrisk på Ullsfjorden!

Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode...