Skyss tildelte i dag Norled AS kontrakt for drift av lokale hurtigbåter i Kinn, Bremanger, Stad, Vik, Høyanger, Sogndal og Lærdal kommuner fra 2024 til 2036. Kontrakten inneholder også en opsjon for forlengelse på to år. Hurtigbåtkontrakten har tydelige krav knyttet til et CO2 kutt på minimum 52 prosent. Norled ønsker å introdusere en helt ny ladeteknologi som muliggjør store utslippskutt på disse sambandene.

«Dette er fantastiske nyheter for Norled. Vi gleder oss til fortsatt samarbeid med Skyss om å levere gode og bærekraftige reiseopplevelser i Sogn og Fjordane,» sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Norled har en lang tradisjon knyttet til satsing på ny teknologi og bærekraftige løsninger. I 2015 introduserte selskapet verdens første elektriske ferje, og vi introduserer nå verdens første ferje på flytende hydrogen. Begge løsningene reduserer CO2-utslippene betraktelig.

«Vi er utrolig glade for at Skyss og Sogn og Fjordane fylkeskommune satser så sterkt på miljøvennlige hurtigbåter. Dette kan være starten på elektrifiseringen av den norske hurtigbåtflåten,» sier Heidi Wolden.

I kontrakten ligger det en opsjon for Sogn og Fjordane fylkeskommune å fortsatt velge fossilt drivstoff i opptil seks av de første årene. Saken blir behandlet i fylkesutvalget i november.

«Norled håper og tror valget faller på den mest miljøvennlige løsningen. Sammen med en rekke samarbeidspartnere har Norled utviklet et helt nytt batterikonsept for hurtigbåter som vil muliggjøre rask og effektiv ladning av hurtigbåter. Vi tror dette vil revolusjonere muligheten for drive effektiv elektrisk drift av hurtigbåter,» sier Wolden.

Driftsoppstartenpå kontrakten er senest 1. mai 2024, men mulighet for oppstart frå og med 1. november 2023. Norled vil jobbe tett med Florø Skyssbåt om driften.

 


Publisert: 08-10-2021