Norled har ikke brikke-lesing på noen av sine samband. Betaling skjer som før: Du løser billett (inkl sjåfør) tilsvarende bilens lengde, samt billett for alle passasjerer.
(31.05.2019) I ettermiddag seiler MS «Kongen» ut fra Aker brygge, på vei til Horten for å bygges om til batterielektrisk drift. Startskuddet har dermed gått for at landets største bilfrie passasjersamband blir utslippsfritt og mer stillegående i løpet av 2019. Totalt skal tre båter bygges om det neste halvåret.
Rederiet Norled i Stavanger og det Ølen-baserte skipsverftet Westcon har inngått kontrakt for bygging av to nye ferjer, hvor den ene vil være verdens første bilferje som seiler på hydrogen og den andre vil være en batteri-dreven ferge tilsvarende MF Ampere.
Det familieeide selskapet Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), har inngått avtale om salg av sine aksjer i Norled til et 50/50 eid selskap bestående av det nordiske infrastrukturfondet CapMan Infra og det canadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management.
Norleds grønne satsning innenfor ferjer har resultert i vår deltakelse i et spennende EU-prosjekt som kan gi oss flere hydrogendrevne ferjer. Norled vant anbudet for Finnøysambandet og vil bruke støtten fra Flagships til å jobbe frem en teknisk og kommersielt moden løsning for å erstatte biodiesel med hydrogen som drivstoff. Ved siden av tekniske løsninger arbeider Norled mye med hvordan hydrogen kan forsynes til Finnøy. Norled ser fremtil å jobbe med en hydrogen-løsning på Finnøy-ruten ved siden av det allerede påbegynte prosjektet hvor vi er i gang med å bygge en hydrogen ferje til Hjelmeland-sambandet.
En hybrid hurtigbåt er et ekstremt viktig skritt på veien til at Norge skal være et lavutslippsamfunn i 2050, og dette blir et referanseprosjekt for kollektivtrafikk i hele Norge, sa Hege Skogland Mokleiv, nestleder i Kolumbus sitt styre som er oppdragsgiver for MS Fjordled under markeringen av den flunkende nye båten onsdag.