1. mai blir alle de tre nye elektriske ferjer satt i drift på sambandet Vangsnes-Hella-Dragsvik. Sambandet i Sogn har nå på plass utslippsfrie ferjer med økt kapasitet og passasjerkomfort. Med overgangen fra diesel- til fullelektrisk drift, vil CO2-utslippene bli betydelig redusert. Det forventes at hver av de tre ferjene vil redusere CO2-utslippene med omtrent 2.000 tonn per år.
Seiler utslippsfritt på flytende hydrogen Når MF Hydra i dag settes i drift med utslippsfritt hydrogen, er det banebrytende på flere måter. I tillegg til den store teknologiutviklingen, er det også gjort et stort arbeid med å utvikle regelverk for å muliggjøre hydrogen som drivstoff på norske passasjerskip.
Første elektriske ferje seiler i Troms. MF «Folkestad» er bygget om til elektrisk drift og ladetårn er på plass ved Breivikeidet. Etter en periode med testing av ladning var det klart for å seile elektrisk 20.mars.
Norled har tildelt Brødrene Aa kontrakt for bygging av et nytt hybridelektrisk fartøy som vil få navnet MS "Bre". Hurtigbåten skal benyttes både som reservefartøy på sambandet Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål, og som 100% elektrisk sightseeingbåt i periodene den ikke går inn i ordinære ruter.
Det nye fartøyet får navnet MS «Torine» etter Nilsine «Torine» Madsen - den første kvinnen som ble valgt inn i herredsstyret på Hvaler i 1913. Dette var det første valget der kvinner i Norge hadde stemmerett.
Norled har i dag fått overlevert det hybride batterielektriske fartøyet fra Oma Baatbyggeri på Stord. Fartøyet vil hovedsakelig gå på batteri når den kommer i rute i Sogn neste år.