Norled i India med statsminister Erna Solberg for å presentere en innovativ og grønn norsk ferjeindustri

Sammen med en rekke næringslivsaktører er Norled AS invitert til å delta i programmet når statsminister Erna Solberg denne uken er på offisielt besøk i India. Norled skal dele sine erfaringer om hvordan selskapet har beveget seg og norske ferger fra en grå til en grønn og mer miljøvennlig næring.
  • Norled har en historie som går 163 år tilbake i tid og har alltid ligget i front når det gjelder innovasjon og ny teknologi. Vi har lykkes med mye, og de siste årene har Norleds batteriferje MF Ampere vært en av næringens aller mest betydningsfulle nyvinninger med store positive ringvirkninger både for miljø og driftskostnader, sier viseadministrerende direktør Lars Jacob Engelsen i Norled.

Norled er et heleid norsk selskap, og en av landets største fergeoperatører og rangert som nummer 4. i verden innen hurtigbåt.

Engelsen skal mandag i et symposie med 150 norske og 500 indiske næringslivsledere fortelle om hvordan Norled gjennom kontinuerlig innovasjon i samarbeid med sterke norske og utenlandske teknologipartnere, en sterk norsk verftsnæring og fremoverlente norske myndigheter har lykkes med å skape grunnlag for en betydelig grønnere næring innen ferje og hurtigbåter.

  • MF Ampere blir av mange sett på som selve symbolet på en vellykket nullutslipps ferjeindustri, og har fått betydelig internasjonal oppmerksomhet siden lanseringen i 2015. Innen 2022 vil batteriteknologien som Ampere var pilot for, være implementert i 72 ferger i Norge. Norled ønsker å være en pådriver for bruk av grønn teknologi, og det er med stor glede vi deler de erfaringene og læringspunktene vi har opparbeidet oss med indiske myndigheter og næringsliv, sier Engelsen.

Mens Norge har lange tradisjoner som sjøfartsnasjon, har India mer begrenset historikk og erfaring både når det gjelder shipping, fiskeri og oppdrett i tillegg til fornybar energi og marin bioteknologi. Hvordan India bedre kan utnytte og bevare havets verdier er derfor et tema under det offisielle besøket. Inderne har startet et omfattende og langsiktig investeringsprogram – Sagarmala – for å bygge havner og legge til rette for å bruke både kysten og sine store «vannveier» (elver) til transport av folk, biler og last. I tillegg til å få trafikk bort fra overbelastede veier kan fergekryssing av «fjorder» og shuttle-service med båt rundt byer på kysten forkorte reisetiden betydelig.

  • Norled ønsker å være en pådriver for at Norge skal være verdensledende som sjøfartsnasjon, spesielt også innen grønn teknologi til sjøs, sier Engelsen.

Han forteller at Norled i disse dager er i ferd med å starte et utviklingsprosjekt som omfatter utvikling og bygging av verdens første hydrogen-elektriske ferje. For sambandet Hjelmeland–Nesvik–Skipavik i Rogaland.

  • Hydrogen ferjer vil åpne opp for ferdsel over lengre strekninger enn vi nå kan med batteriteknologien, og vil kunne bli en ny suksessformel fra den norske maritime sektoren.

Hurtigbåter på korte avstander kan allerede i dag gjøres helgrønne basert på eksisterende batteriteknologi. For hurtigbåter for lengre avstander deltar Norled i et konsortium som utforsker om Hydrogen også kan bidra til mer miljøvennlige hurtigbåter. Her samarbeider Norled med fire teknologipartnere og myndighetene i Zero Emission Fast Ferry-skipskonseptet (ZeFF), sier Engelsen.

Sammen med noen få andre utvalgte selskaper er Norled også invitert til å delta i den norske og indiske regjeringen sitt «Indo-Norwegian task-force on Blue economy» i Delhi. Her vil Norled blant annet fortelle om hvordan den norske anbudsmodellen for ferjer og samarbeidsformen mellom offentlige og private aktører, har vært svært vellykket både for å bedre kundeservice og for å få fram miljøvennlige løsninger.

  • Det er således en modell som trygt kan benyttes som utgangspunkt for å få grønnere og mer bærekraftig skipsfart også internasjonalt, sier Engelsen.

                                                 *         *          *          *          *

For mer informasjon kontakt:

Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i Norled på mail: lars.jacob.engelsen@norled.no, eller telefon: + 47 957 96 917

Kjell Ove Hatlem, prosjektleder internasjonal transport i Norled på mail: kjell.ove.hatlem@norled.no eller telefon: + 47 481 31 065

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.