Industriaktører får PILOT-E midler for å utvikle en forsyningskjede for flytende hydrogen til skip i Norge

Norled er en av flere prosjektmedlemmer som jobber for å sikre norsk forsyning av hydrogen. Nå er det klart at prosjektet får tildelt støttemidler fra PILOT-E.

BKK, Equinor og Air Liquide står i front for et nytt initiativ som ønsker å bygge opp en komplett forsyningskjede for flytende hydrogen til den maritime industrien. Prosjektet er nå tildelt 33,5 millioner fra støtteordningen PILOT-E, som skal bidra til at nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi blir raskere utviklet og tatt i bruk.

Industriaktørene har som mål å gjøre flytende hydrogen tilgjengelig for kommersiell skipsfart innen første kvartal 2024. Prosjektet omfatter hele verdikjeden fra produksjon, lagring og transport til bruk ombord i konkrete fartøy. De andre prosjektdeltakerne er NCE Maritime CleanTech, NORCE, Norled, NorSea Group, Viking Cruises og Wilhelmsen.

Grønn og bærekraftig skipsfart er en forutsetning for å oppnå nasjonale og internasjonale utslippsmål. Internasjonal skipsfart peker i dag på flytende hydrogen som et av de optimale nullutslipps-drivstoffene for skip med stort energibehov. Flytende hydrogen er blant annet valgt til Norges første hydrogenferje, som skal i drift for Norled på Hjelmeland-sambandet fra 2021. Konsortiets mål er å bidra til vekst i markedet ved å tilby flytende hydrogen produsert fra elektrolyse.

Videre skal Willhelmsen sammen med NorSea Group utvikle et nytt og fleksibelt distribusjons-konsept for flytende hydrogen, som også omfatter nullutslippsskip og terminaler, på NorSea sine baser for lagring og bunkring. Norled, Wilhelmsen og Viking Ocean Cruises deltar i prosjektet som brukere av hydrogenet i sine fartøy. Hydrogenterminalene vil også muliggjøre forsyning til andre typer sluttbrukere, som busser og tungtransport.

«Dette er en viktig dag for industrien og for maritim sektor. I Norge pågår det for tiden hydrogenprosjekter innenfor cruiseskip, offshorefartøy, ferje og hurtigbåt, men for å få fart på skipsfartens overgang til nullutslippsløsninger trenger vi å få opp en forsyningskjede for grønt hydrogen. Dette prosjektet gir dermed stort potensiale for både industribygging og betydelige utslippsreduksjoner», sier konsernsjef i BKK, Jannicke Hilland.

«Air Liquide vil bidra inn i prosjektet med mer enn 40 års erfaring innen sikker og pålitelig produksjon og distribusjon av flytende hydrogen. Flytende hydrogen produsert fra fornybar energi vil bli et konkurransedyktig nullutslippsalternativ for skipsfarten når det produseres på strategiske lokasjoner i store volum, og når det tilbys gjennom en effektiv og sikker forsyningskjede. Vårt mål er å legge til rette for en effektiv forsyningskjede som setter fart på denne overgangen, sier Lars Strandberg, VP Hydrogen Energy Europe Industries i Air Liquide.  

“Denne verdikjeden vil bli den første av sitt slag i verden, og den blir et viktig steg i utviklingen av renere drivstoff for skipsfarten. Equinor er glade for å være del av et sterkt konsortium, og for å samarbeide med offentlige og private aktører i det svært innovative og framtidsrettede norske maritime økosystemet, sier Vice President for Low carbon solutions i Equinor, Steinar Eikaas.

«Vi er glade for å kunne støtte et ambisiøst og innovativt prosjekt som kan få stor betydning for utviklingen mot en utslippsfri skipsfart, både i Norge og internasjonalt.  Hydrogen er en av løsningene vi har store forventninger til, og dette prosjektet vil bidra til å fremme Norges ledende posisjon innen utviklingen av grønne maritime løsninger», sier leder for PILOT-E, Trond Moengen.

Om PILOT-E
Pilot-E-ordningen er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med ordningen er at helt nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt både i Norge og internasjonalt.

Bilde (fra venstre): Lars Strandberg, VP Hydrogen Energy Europe Industries Air Liquide, Henrik B. Håkonsen Konsernkontroller BKK, Pierre de Raphélis Director Business Development Air Liquide, Bjørn Sundland Forretningsutvikler BKK, Per Sandberg Forretningsutvikler Equinor og Richard Allen Leading Consultant Asset Optimisation Equinor.

Kontaktpersoner for mer informasjon:

Bjørn Sundland
Forretningsutvikler, BKK
Tlf.: 951 10 399
Bjorn.Sundland@bkk.no

Per Sandberg
Forretningsutvikler, Equinor
prsa@equinor.com
Tlf.: 482 61 451

Flere nyheter

Tone Wille blir ny styreleder i Norled

Tone Wille tiltrer som ny styreleder. Hun etterfølger Elisabeth Grieg, som har hatt denne rollen siden 2019

MF Ampere markerer 10-årsjubileum – en verdensnyhet som startet en grønn revolusjon

Verdens første helelektriske ferje gikk i drift 16. februar, 2025, da MF Ampere krysset strekningen mellom Lavik og Oppedal på E39 over Sognefjorden. Denne datoen for 10 år siden markerer starten på en elektrisk revolusjon i skipsfarten og er en milepæl innen utslippsfri transport både nasjonalt og internasjonalt.

Toril Ås og Steffan Lindsø ansatt som finansdirektør og teknisk direktør i Norled

Norled styrker sitt lederteam med ansettelse av Toril Marie Ås som finansdirektør og Steffan Lindsø som teknisk direktør. Begge har de siste månedene fungert i sentrale interimposisjoner og vært en del av selskapets ledergruppe.

Norled hedret for sin grønne satsing

Norled vant "Partner of the Year 2024" prisen for vårt lederskap og fremragende bidrag til å fremme det grønne skiftet på sjøen

Hurtigbåtene i Oslo blir oppgradert og mer miljøvennlige

Hurtigbåten MS Baronessen er nå bygget om til batteridrift og har samtidig fått ny utforming. Søsterfartøyet MS Baronen er også under ombygging. Dette er viktige skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for batterielektrisk drift og skape en mer behagelig reise for passasjerene.

Nye priser og rabattregler for båtene i Vestland

Fra 1. Oktober blir det flere endringer på de fleste båtene. Hele båtfylket Vestland får nå like regler og rettferdige priser.

Frode Hevrøy blir ny driftsdirektør i Norled

Frode Hevrøy er ansatt som driftsdirektør i Norled og får ansvaret for driften av hele Norleds ferje- og hurtigbåtflåte.

Bestilling av plass for kjøretøy på ruter i Florøbassenget og Sogn (Ortnevik, Nordeide og Vik)

Skal du ha med kjøretøy på reiser med båt i Florøbassenget kan du bestille plass her

MS Mjølner er klar for Trondheimsfjorden

Fartøyet som skal trafikkere sambandet 810 Trondheim – Vanvikan er overlevert fra verftet og på vei mot Trondheim.

Nye elektriske ferjer kutter utslippene på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna med opp til 90 prosent.

Norled vant anbudskonkurransen om ferjesambandene Stokkvågen-Lovund med mellomsteder og Stokkvågen-Træna med mellomsteder etter å ha levert et konsept som kutter utslipp med opptil 90 prosent. Tre nye batteri-hybrid ferjer skal inn på sambandet i 2027.